تحلیل و بررسی آینده بازار رهن و اجاره مسکن

آرش توکلی
1397/10/25
220
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تحلیل و بررسی آینده بازار رهن و اجاره مسکن

بازار ملک و املاک از ابتدای سال 1397 با دوره رونق جدیدی مواجه شد و قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در پایتخت بیش از 92 درصد افزایش یافت. چنین نرخ های رشد کم سابقه ای در سال های 86 تا 92 نیز رخ

بازار ملک و املاک از ابتدای سال 1397 با دوره رونق جدیدی مواجه شد و قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در پایتخت بیش از 92 درصد افزایش یافت. چنین نرخ های رشد کم سابقه ای در سال های 86 تا 92 نیز رخ داده بود و باعث تورم و عدم تقاضا در بازار مسکن شده بود، اما در این دوره به دلیل نوسان شدیدتر قیمت ها در بازارهای موازی، میزان سوداگری و دلال بازی در این بخش به بالاترین حد خود رسید و به دلیل عدم ثبات تعرفه ها، قدرت خرید مردم افت کرد و میزان معاملات 40 درصد کاهش یافت.
خرید مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نیز که توسط سرمایه گذاران در بازار مسکن بسیار رایج بود، به دلیل حاشیه سود بالاتر بازارهای موازی از جمله دلار، با افت روبه رو شد و سازندگان نیز با مشاهده قیمت های سرسام آور مصالح ساختمانی از تولید مسکن و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز انصراف دادند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک، صاحبان ملک با سردرگمی و مشاهده وضعیت نامتعادل نرخ خرید و فروش مسکن از ارائه فایل های فروش خود به مشاورین املاک صرف نظر کرده و در انتظار افزایش مجدد قیمت ها برای سود بیشتر مانده اند. در این شرایط اقشار ضعیف و متوسط جامعه به دلیل کمبود عرضه آپارتمان های متراژ پایین قادر به خرید ملک مورد نظر خود نشده اند و برخی از مردم نیز مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه ای کلان شهرها شدند.
تاثیر نوسان قیمت بر بازار اجاره نشینی :
بر اساس گزارش های ثبت شده نرخ رشد تعرفه اجاره نشینی همواره با رشد قیمت مسکن رابطه مستقیمی داشته اما میزان افزایش تعرفه ها در بازار اجاره نشینی نسبت به خرید و فروش مسکن با شیب ملایم تری به وقوع پیوسته است. اما در چند ماه اخیر این روند افزایشی با درصد رشد قیمت خرید آپارتمان یکسان بوده و باعث جابه جایی و نقل مکان اجاره نشین های چند ساله به مناطق کم هزینه تر دیگری شده است.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.