توقف رشد قیمت مسکن و افزایش معاملات

مهرداد شاه عطاری
1398/11/02
272
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توقف رشد قیمت مسکن و افزایش معاملات

با محو شدن تاثیر قیمت بنزین و کاهش تنش های منطقه ای افزایش قیمت مسکن متوقف شده و همین امر باعث کسادی بازار مسکن شده است.

همزمان با افت معاملات مسکن که به واسطه تنش های منطقه ای اخیر به وجود آمده، فعالان بازار از محو شدن تاثیر افزایش قیمت بنزین در بازار مسکن خبر می دهند. پس از اینکه خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی ماه آذر 135 درصد افزایش داشت قیمت های پیشنهاد شده تا 15 درصد و همینطور قیمت های قطعی معاملات 8.5 درصد بالا رفت که این موضوع باعث نگرانی مردم نسبت به ورود بازار به دوره پرش قیمت شد ولی مشاوران املاک بیان می کنند که بازار آرام شده و طرف متقاضی نحوه انجام مذاکره را در نشست ها یافته اند.
بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره ملک نیز گویای آن است که فایل های زیر قیمت و با قیمت واقعی رو به افزایش است. و این در حالی است که در دو هفته اخیر اغلب مالکان این نوع ملک ها، معامله ملک خود را به تعلیق انداخته اند. همچنین انتظار می رود با این کاهش قیمت سایر مالکان نیز قیمت پیشنهادی خود را پایین آورده و فضای بهتری برای رونق بازار فراهم شود.
در روز های اخیر برخی از متقاضیان که به دنبال ملک های مرغوب و خاص می گشتند از خرید خانه در این شرایط منصرف شده و این در حالی است که معدود خریداران آماتور با تصور این که در ماه های آینده قیمت مسکن افزایش خواهد داشت از ایده آل های خود در خرید خانه کوتاه آمدند. دیگر آسیبی که این روز ها به بازار مسکن وارد شده است از طرف مشاوران املاک غیر حرفه ای می باشد بدین شکل که مالک ملک خود را با قیمتی غیر متعارف به این مشاوران می سپارد و پذیرش قیمت از سوی مشاور به توهم این التهاب قیمتی دامن می زد.
پراکندگی تعداد معاملات مسکن در دو سال اخیر بدین صورت بود که معمولا در آذر ماه تعداد معاملات افزایش پیدا کرده و تا خرداد ماه سال بعد ادامه پیدا می کرد. این وضعیت معمولا با کمی شدت و ضعف در دهه های اخیر در بازار حاکم بوده است، تفاوت این دوره با دوره های قبل این است که ظرفیت جهش قیمت وجود ندارد. خرید و فروش افزایش داشته ولی اغلب خریداران صرفا جهت حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید مسکن می کنند.
در دو ماه اخیر تعداد معاملات مسکن افزایش یافته است و آمار اتحادیه املاک اینگونه بیان می کند که معاملات در دی ماه نیز 17 درصد افزایش داشته است این در حالی است که مشاورین املاک سنتی نیز چنین رونقی را احساس نمی کنند. این موضوع نشان می دهد که تمایل متقاضیان به عقد قرارداد در دفاتری است که از ابزار های نوین و نیروهای آموزش دیده استفاده می کنند. از این رو هرچه مشاوران به روزتر باشند امکان عقد قرارداد برای آنها افزایش می یابد.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.