توقف رشد قیمت ها در بازار مسکن تهران

آرش توکلی
1398/05/31
240
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توقف رشد قیمت ها در بازار مسکن تهران

در نیمه دوم سال 97 همزمان با خروج آمریکا از برجام و رشد نرخ ارز و طلا بازار مسکن نیز با تورم گرانی مواجه شد و فروشندگان و سوداگران قیمت های نجومی و دلخواهی را برای فروش واحدهای مسکونی به مشتریان پیشنهاد می دادند.

در نیمه دوم سال 97 همزمان با خروج آمریکا از برجام و رشد نرخ ارز و طلا بازار مسکن نیز با تورم گرانی مواجه شد و فروشندگان و سوداگران قیمت های نجومی و دلخواهی را برای فروش واحدهای مسکونی به مشتریان پیشنهاد می دادند. برخی از واسطه های ملکی نیز تنها با هدف افزایش بی رویه تعرفه خرید و فروش املاک اقدام به ثبت آگهی فروش خانه در سایت های اینترنتی با نرخ های عجیب و سرسام آور نموده و این موضوع سبب ایجاد التهاب و حباب قیمتی در بخش مسکن شد. برخی از متقاضیان که از قدرت مالی مناسبی برخوردار بودند، اقدام به معامله ملک مورد نظر خود نموده اما گروه زیادی از مردم به دلیل عدم پوشش دهی سقف تسهیلات مسکن و کاهش توان مالی موفق به خرید و سکونت در خانه جدید نشده و در انتظار ثبات تعرفه ها در بخش املاک بودند.
به گزارش متراژ پورتال خرید و فروش مسکن، در چند ماه گذشته سرعت رشد قیمت ها در بازار موازی نظیر طلا و دلار کاهش یافت و نرخ خرید ارز به کانال 11 هزار تومان رسید. این موضوع سبب شد تا برخی از فروشندگان به دلیل رکود و عدم تقاضا برای خرید خانه اقدام به تعدیل نرخ ها نمایند و شرایط ویژه و مناسبی را برای خرید آپارتمان به مشتریان پیشنهاد دهند. میزان سوداگری نیز با ثبات نرخ دلار کاهش یافت ومیزان ساخت و ساز با افزایش 25 درصدی همراه شد. در شهر تهران نیز تعرفه خرید هر متر مربع خانه در مناطق مرکزی و جنوبی با افت 30 درصدی روبه رو گردید و برخی از مالکان که با هدف کسب سود بیشتر از فروش واحدهای خود صرف نظر نموده بودند، آگهی فروش خانه خود را در مشاورین املاک به ثبت رسانده و به دنبال معامله ملک خود بودند.
کاهش ماهیانه قیمت در مناطق میانی، افت 78 درصدی خرید و فروش مسکن و افزایش 25 درصدی ساخت و ساز، چشم انداز نوید بخشی را پیش روی بازار املاک تهران قرار داده است. کارشناسان معتقد اند با اجرای طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی و واگذاری زمین های دولتی برای ساخت و ساز به انبوه سازان بازار ملک و املاک به سمت رونق حرکت خواهد کرد.
منبع: مهر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.