خروج تقاضاهای سرمایه ای از بازار مسکن

آرش توکلی
1398/06/12
211
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خروج تقاضاهای سرمایه ای از بازار مسکن

تا چند سال گذشته سرمایه گذاران تمایل زیادی به حضور و مشارکت در بخش ساخت و ساز داشتند و از این راه سود زیادی بدست می آوردند. اما از سال گذشته و همزمان با تورم اقتصادی شدید بازار مسکن نیز به سمت رکود حرکت کرد

تا چند سال گذشته سرمایه گذاران تمایل زیادی به حضور و مشارکت در بخش ساخت و ساز داشتند و از این راه سود زیادی بدست می آوردند. اما از سال گذشته و همزمان با تورم اقتصادی شدید بازار مسکن نیز به سمت رکود حرکت کرد و نقدینگی از بازار ملک و املاک به سمت خرید ارز و سکه هدایت شد. انبوه سازان نیز به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی از شروع احداث واحدهای جدید مسکونی صرف نظر نموده و میزان صدور پروانه های ساختمانی با کاهش قابل توجهی روبه رو شد. سوداگری و ارائه نرخ های نجومی برای خرید آپارتمان نیز موجب رکود در بخش معاملات گردید و متقاضیان با مشاهده وضعیت نابسمان بخش خرید و فروش مسکن از خرید خانه صرف نظر نمودند. وضعیت اجاره بها هم متاثر از شرایط اقتصادی و تعرفه مسکن با افزایش بیش از 70 درصدی در کلان شهرها همراه شد و صاحب خانه ها تعرفه های جدید و سرسام آوری را برای تمدید اجاره و رهن به مستاجران پیشنهاد دادند. برخی از اجاره نشین ها با مشاهده درخواست غیر منطقی مالکان اقدام به مهاجرت به مناطق جنوبی و شهرهای اطراف تهران نمودند و میزان ثبت قرارداد اجاره در شهر تهران نیز با افت 40 درصدی روبه رو شد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، بازار ملک و املاک به اوج قیمت خود رسیده و از آن جا که بازدهی مورد نظر را تامین نمی کند بخشی از تقاضاهایی که دنبال سودهای کوتاه مدت می باشند دیگر علاقه ای به سرمایه گذاری در این بخش را ندارند. از سوی دیگر گروهی از مردم نیز که طی چند سال گذشته پس انداز برای خرید خانه انجام داده اند، با مشاهده افزایش شدید قیمت خرید آپارتمان قید خانه دار شدن را زده اند و قدرت مالی لازم برای معامله ملک مورد نظر خود را ندارند. برخی از افراد نیز با مشاهده نرخ خرید خانه در شهرهای ورامین و پرند اقدام به مهاجرت و خرید واحد مسکونی در این مناطق را دارند و معتقد اند با وجود عدم دسترسی و کمبود امکانات رفاهی خرید خانه در این شهرها بهتر از اجاره نشینی در پایتخت می باشد.
منبع: مهر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.