خلاصه مهم ترین اخبار معاملات مسکن در هفته گذشته 

الهه بهشتی
1398/07/27
242
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خلاصه مهم ترین اخبار معاملات مسکن در هفته گذشته 

هفته گذشته، اخبار متعددی در زمینه مسکن منتشر شد که اکثر آن ها به افزایش یا کاهش میزان معاملات مسکن و عوامل موثر روی آن اشاره داشتند، امروز می خواهیم به بررسی کوتاه هر کدام از آن ها بپردازیم.

هفته گذشته، اخبار متعددی در زمینه مسکن منتشر شد که اکثر آن ها به افزایش یا کاهش میزان معاملات مسکن و عوامل موثر روی آن اشاره داشتند، امروز می خواهیم به بررسی کوتاه هر کدام از آن ها بپردازیم.
همان طور که می دانید قیمت مسکن در یک‌سال اخیر شیب صعودی داشته که این امر بر روی میزان خرید و فروش و معاملات مسکن تاثیر گذاشته است. امروز می خواهیم گریزی به مهم ترین سرتیترهای خبری هفته گذشته در رابطه با معاملات مسکن بزنیم و هر کدام از آن ها به طور خلاصه بیان کنیم.

 

افزایش تعداد معاملات مسکن در مهرماه

هر سال با پایان یافتن فصل داغ تابستان و شروع پاییز، تعداد معاملات مسکن نیز کاهش محسوسی پیدا می کرد اما امسال شاهد یک سنت شکنی در بازار مسکن بودیم که خبر از ورود اولین دسته خریداران به بازار می داد. آمار نشان می دهد که در پی کاهش قیمت ها در مهرماه، برخی خریداران به این کاهش قیمت واکنش نشان داده و وارد بازار شده اند که این امر موجب افزایش تعداد معاملات شده است.

 

احتمال افزایش وام مسکن

شنیده ها حاکی از این است که تسهیلات اعطایی بخش مسکن تا 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی 20 درصد از تسهیلات اعطایی به بانک ها به بخش مسکن تعلق خواهد گرفت. با توجه به این موضوع می توان انتظار داشت که وام مسکن نیز به همین میزان افزایش پیدا کند.
البته به نظر می رسد بانک ها تمایل چندانی به اجرای این طرح نشان ندهند چرا که به گفته خودشان، پرداخت چنین وام هایی با سود کم، تعادل تراز مالی بانک ها را برهم می زند. از طرف دیگر، افزایش وام مسکن ممکن است موجب افزایش مجدد قیمت ها بشود.

 

بیشترین تعداد معاملات مربوط به خانه های کوچک می باشد

افزایش قیمت ها، توان خرید شهروندان را کاهش داده است. این امر موجب شده تا مردم به خرید خانه های کوچک تمایل بیشتری نشان بدهند. این جابه‌جایی فشار تقاضا، موجب افزایش تورم در خانه های کوچک شده است. این واحدها 75 درصد رشد قیمت داشته اند، در صورتی که رشد قیمت آپارتمان های بزرگ‌‌تر 57 درصد بوده است.
به گفته مشاوران املاک، این خانه ها نسبت به خانه های بزرگ‌تر سریعتر معامله می شوند اما فروشندگان آن ها معمولا تخفیف نمی دهند.

 

راه حل افزایش معاملات مسکن: اجرای طرح ساخت و ساز ملی

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در مصاحبه هفته گذشته خود با رادیو، تنها راه حل رهایی از رکود بازار مسکن و افزایش معاملات را همکاری تمام افراد و نهادها در اجرای این طرح دانست. وی همچنین به توان دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت مسکن اشاره کرد و گفت که دولت می تواند با ثابت نگه داشتن قیمت مصالح ساختمانی به ثبات قیمت مسکن کمک کند.

می بینیم که بیشترین تیتر اخبار مسکن حول میزان معاملات مسکن می چرخد چرا که بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده است و میزان این معاملات مرتباً تغییر می کند. شاید تنها راه نجات از این رکود و بی ثباتی، همان طور که مصطفی قلی خسروی می گوید، همکاری در اجرای طرح ساخت و ساز ملی باشد و باید توصیه رئیس اتحادیه مشاوران املاک را جدی گرفت.


 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.