خودداری سرمایه گذاران از ورود به بازار مسکن

آرش توکلی
1398/07/01
206
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خودداری سرمایه گذاران از ورود به بازار مسکن

تا چند سال گذشته انبوه سازی و ساخت و ساز یکی از مشاغل پردرآمد در کشور محسوب می شد و سرمایه گذاران به دلیل حاشیه سود مناسب علاقه زیادی به حضور در این بازار نشان دادند.

تا چند سال گذشته انبوه سازی و ساخت و ساز یکی از مشاغل پردرآمد در کشور محسوب می شد و سرمایه گذاران به دلیل حاشیه سود مناسب علاقه زیادی به حضور در این بازار نشان دادند. صنایع وابسته به ساختمان نیز بین سال های 93 تا 96 بسیار رونق گرفت و متقاضیان زیادی اقدام به خرید و ثبت معاملات ملک و املاک نمودند. نرخ خرید مسکن نیز در این بازه زمانی تقریبا ثابت بود و به دلیل ثبات اقتصادی قدرت خرید مردم مطلوب شد. اما با خروج آمریکا از برجام و افزایش پلکانی قیمت ارز و طلا بازارهای موازی نظیر مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت خرید هر متر مربع خانه در تهران بیش از 70 درصد افزایش یافت. از طرفی نیز سقف تسهیلات بانکی متناسب با رشد تورم هزینه معاملات املاک تغییر نکرد و به همین علت متقاضیان به خصوص خانه اولی ها کمتر از این وام برای خانه دار شدن استفاده می کردند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه کارگران هم متناسب با التهاب اقتصادی رشد قابل توجهی یافت و برخی از انبوه سازان به دلیل نوسان شدید قیمت پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل تبدیل کرده و در انتظار ثبات نرخ ها ماندند. نرخ خرید زمین در پایتخت هم با سوداگری و دلال بازی بسیار بالا رفت و به همین دلیل هزینه تمام شده ساخت آپارتمان بیش از 90 درصد افزایش یافت. سرمایه گذاران با بررسی شرایط اقتصادی و مشاهده کاهش قدرت خرید متقاضیان سرمایه های سرگردان خود از بازار املاک را خارج و به سمت بخش های پر سودده دیگری مانند معامله ارز هدایت نمودند. میزان تقاضا برای خرید آپارتمان های کمتر از 80 متر نیز بسیار رونق یافت و خانه اولی ها  اقشار متوسط به دنبال معامه این نوع واحدها بودند اما میزان عرضه این خانه ها بسیار محدود ارائه شد و متناسب با نیاز مردم نبود.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.