​دانستنی های جذاب درباره بازار اجاره مسکن

مهرداد شاه عطاری
1397/02/02
304
زمان مطالعه: 3 دقیقه
​دانستنی های جذاب درباره بازار اجاره مسکن

​بر خلاف بازار خرید و فروش مسکن که قیمت ها فراز و نشیب زیادی دارد و غافلگیر کننده است، بازار اجاره مسکن روندی ثابت و کم نوسانی دارد. البته ممکن است در بازه های زمانی خاص رشد و نزول بخش هایی از جمله خرید و فروش و اجاره رونق و رکود پیدا کند.با این حال از دیدگاه کارشناسان اقتصادی کاهش فرزندآوری و رشد جمعیتی باعث شده است که بازار مسکن با رکود قابل توجهی روبه رو شود. در این مقاله قصد داریم وضعیت بازار اجاره در سال جدید را مورد بررسی قرار دهیم.

بر خلاف بازار خرید و فروش مسکن که قیمت ها فراز و نشیب زیادی دارد و غافلگیر کننده است، بازار اجاره مسکن روندی ثابت و کم نوسانی دارد.
البته ممکن است در بازه های زمانی خاص رشد و نزول بخش هایی از جمله خرید و فروش و اجاره رونق و رکود پیدا کند.با این حال از دیدگاه کارشناسان اقتصادی کاهش فرزند آوری و رشد جمعیتی باعث شده است که بازار مسکن با رکود قابل توجهی روبه رو شود. در این مقاله قصد داریم وضعیت بازار اجاره در سال جدید را مورد بررسی قرار دهیم.
آشنایی با عوامل تاثیر گذار  بر بازار اجاره مسکن :
حسین توکلیان یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص سیر و روند بازار اجاره در سال 1397 عقیده دارد:
از سال گذشته و همزمان با افزایش قیمت مسکن بازار اجاره نیز در حال تغیراتی است که این نوسان ها با افزایش قیمت مسکن در امسال ارتباط مستقیمی دارد.
او در خصوص میزان معاملات در حوزه مسکن در ماه های اخیر گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن،مردم  سعی در اجاره مسکن و رهن آن دارند و صاحبان ملک سعی می کنند با افزایش هزینه اجاره کسری خود(عدم فروش ملک) را جبران نمایند.
بالا رفتن قیمت مسکن باعث می شود افراد بیشتر تمایل به واحد مسکونی داشته باشند و این عامل باعث تحریک و رونق بازار اجاره مسکن می شود.
وضعیت بازارهای رقیب چه اثری بر روند بازار مسکن می گذارد؟
بازارهای رقیب و قیمت آن ها بی شک بر بازار مسکن نیز تاثیر گذار است،به عنوان مثال هنگامی که در سال 89 نوسان های ارزی شروع شد ،بازار املاک نیز تحث تاثیر قرار گرفت و با افزایش قیمت مواجه شد.
تاثیر نرخ سود بر نرخ اجاره بها :
یکی از مهمترین مولفه هایی که می تواند بازار اجاره مسکن را تحت تاثیر قرار دهد،میزان سود بانکی است که البته به غیر از این نرخ؛میزان بازدهی سایر بازارها  با قابلیت نقد شوندگی سریع نیز حائز اهمیت است.
صاحبان ملک علاقه دارند هنگامی که میزان سود بانکی ایده آل است میزان ودیعه بیشتری از مردم مطالبه کنند ،زیرا منفعت این سود برای آن ها بیشتر می شود.
تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره مسکن :
در سال 95 میزان تمایل به رهن کامل به شدت کاهش یافت ،اما در سال 96 با افزایش سود بانکی و عرضه واحدهای جدید تمایل به رهن توسط صاحبان ملک با افزایش روبه رو شد و  میزان. اجاره بهای ماهانه کمتر شد.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.