دلیل کمبود عرضه و افزایش مجدد نرخ مسکن چیست

آرش توکلی
1397/12/01
222
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دلیل کمبود عرضه و افزایش مجدد نرخ مسکن چیست

هنگامی که تولید مسکن با نیاز متقاضیان تناسب نداشته باشد و انبوه سازان تمایلی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید پیدا نکنند، فایل های پیشنهادی برای معامله ملک و املاک کاهش می یابد

هنگامی که تولید مسکن با نیاز متقاضیان تناسب نداشته باشد و انبوه سازان تمایلی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید پیدا نکنند، فایل های پیشنهادی برای معامله ملک و املاک کاهش می یابد و همین عامل سبب افزایش قیمت خرید خانه می شود.
به گزارش متراژ، سامانه جامع خرید، فروش و رهن و اجاره خانه با به روز ترین آگهی های ملک و املاک، در شش ماه نخست سال جاری به دلیل تورم اقتصادی و اعمال تحریم های همه جانبه علیه کشورمان قیمت ارز و طلا به بالاترین حد خود رسید و این گرانی تاثیر مستقیمی به بازارهای دیگر از جمله مسکن گذاشت. تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان در کلان شهرها به ویژه پایتخت با رشد 70 درصدی همراه شد و قدرت خرید مردم حتی با استفاده از تسهیلات مسکن نیز با نرخ سرسام آور و غیر منطقی خرید آپارتمان هم خوانی نداشت.
برخی از انبوه سازان نیز که به دلیل کمبود منابع مالی واحدهای خود را پیش فروش کرده بودند، ناگهان با افزایش قیمت مصالح ساختمانی روبه رو شدند و نوسان شدید در این بخش باعث متوقف شدن پروژه های در حال ساخت این افراد شد. دولت نیز به منظور ساماندهی و کنترل نرخ خرید و فروش مسکن اقدام جدی و اجرایی خاصی صورت نداد، تا سوداگری و سفته بازی به منظور کسب سود بیشتر در بازار ملک و املاک افزایش یابد.
در حاشیه اجلاس انبوه سازان مسکن و ساختمان، رییس این کانون گفت: فعالان حوزه ساخت و ساز، دو بار بدون هیچ گونه تقصیری تا مرز ورشکستگی پیش رفته اند، یک بار در سال 91 و بار دیگر در سال 96 و 97 که آپارتمان های در حال ساخت خود را پیش فروش نموده اند ولی به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده برای آن ها 4 برابر گران تر شده است. به همین دلیل دیگر تمایلی به ساخت و ساز در بخش مسکن توسط انبوه سازان بخش خصوصی وجود ندارد و در صورت این که دولت حمایت لازم از این گروه را انجام ندهد بازار مسکن با کمبود تولید همراه شده و پس از آن نرخ خرید خانه نیز افزایش خواهد یافت.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.