رابطه ارز و مسکن در اقتصاد

سمیه نوروزیان
1397/01/20
292
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رابطه ارز و مسکن در اقتصاد

به گزارش متراژ به نقل از خبر آنلاین در نیمه دوم سال گذشته همه ی شاخص های اقتصادی افزایش معالات مسکن، خرید و فروش آپارتمان ها در شهرهای بزرگ را نشان می داد اما با افزایش نرخ ارز نگرانی ها در بازه افزایش قیمت مسکن هم زیاد شد.

 در پاسخ به این سوال که که آیا افزایش نرخ ارز بر افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود به نظرات ارائه شده می پردازیم.
به گزارش متراژ به نقل از خبر آنلاین در نیمه دوم سال گذشته همه ی شاخص های اقتصادی افزایش معالات مسکن، خرید و فروش آپارتمان ها در شهرهای بزرگ را نشان می داد اما با افزایش نرخ ارز نگرانی ها  در بازه افزایش قیمت مسکن هم زیاد شد.
اگر چه علی چگنی مدیر کل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن اخیرا از افزایش ارزش افزوده مسکن در سال جدید را خبر داده و گفته است که رشد قیمت مسکن در سال 97 ملایم تر از سال 96 خواهد بود، اما پیش بینی کرده است که این موج شروع شده پروانه های ساختمانی و ساختمان های شروع به ساخت به ساختمان های نیمه تمام و تکمیل را هم رشد خواهد داد.
برخی کاشناسان می گویند از آنجایی که ارز و مسکن در اقتصاد دو کالای سرمایه ای به حساب می آیند می توان گفت زمانی که نرخ یکی از کالاهای سرمایه ای افزایش یابد طبیعتا روی سایر کالاها هم اثر میگذارد. اما این تاثیر به افزایش قیمت مسکن معنی نمی شود. بلکه بررسی ها نشان می دهد که افزایش نرخ ارز تقاضا ی خرید مسکن را کاهش می دهد. در واقع افرادی که متقاضی خرید غیر مصرفی مسکن هستند، ممکن است سرمایه خود را وارد بازار ارز کنند. بنابراین افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت تب مسکن را سرد میکند.
اما کارشناسی هم مثل بیت الله ستاریان استاد دانشگاه تهران معتقد است افزایش نرخ ارز باعث می شود بخشی از سرمایه به سمت بازار مسکن برود و بعد از پایان این دوره ی نوسان و تغییر، افرادی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند وارد بازار مسکن شده و با تقاضا ی تازه ای که ایجاد می کنند موجب افزایش قیمت مسکن خواهند شد.
مقایسه افزایش نرخ ارز در دوره های مشابه 91 و 92 نشان می دهد که با وجود اینکه نوسانات ارزی شدید حاکم بود اما اثر زیادی بر سایر بازارها از جمله مسکن باقی نگذاشت یعنی رکود در این بازار ادامه داشت. آنچه سبب شد تا بازار مسکن در سال 96 از رکود خارج شود رونق در سایر بازارها و البته بسته های سیاستی که دولت در قالب وام مسکن یکم در دستور کار قرار داد کارساز بود.
در نتیجه ی آمارهای منتشر شده میانگین رشد قیمت مسکن در تهران در پایان سال 96 حدود 7/16 درصد است. تعداد پروانه ها در کل کشور در شش ماه اول سال 96 4/3 درصد رشد داشته است. آثار معاملات این خوش بینی و میل را در سرمایه گذاران ایجاد کرده که وارد بازار شوند و اقدام به اخذ پروانه کنند.
حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مسکن می گوید، افزایش نرخ ارز در رشد قیمت مسکن بی تاثیر نبود و هر چند که این افزایش قیمت در تعطیلات نوروز ادامه داشته اما به دلیل اینکه معاملات مسکن در ایام تعطیلات انجام می شود در بازار مسکن تاثیر گذار نبود. به گفته ی وی اگر نوسانات نرخ ارز کنترل نشود قطعا بر بازار مسکن هم تاثیر خواهد گذاشت.
کارشناسان معتقدند که بازار مسکن کشش شدید افزایش قیمت را ندارد به همین دلیل چنین اتفاقی پیش بینی نمی شود اما اگر اتفاقی مانند نوسانات ارزی در اقتصاد ادامه دار باشد باعث می شود تقاضا ی سرمایه گذاری و سفته بازی وارد بازار مسکن شود و همین موضوع تغییراتی در بخش مسکن ایجاد کند.

منبع: خبر آنلاین
 

برچسب ها

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.