رونق ساخت و ساز آپارتمان های متراژ پایین در بافت فرسوده

آرش توکلی
1398/04/06
250
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رونق ساخت و ساز آپارتمان های متراژ پایین در بافت فرسوده

در یک سال گذشته میزان علاقه مردم نسبت به خرید خانه های متراژ پایین افزایش یافته و متقاضیان با کاهش قدرت خرید و تورم شدید اقتصادی تمایلی به خرید آپارتمان های بالای 90 متر مربع ندارند.

در یک سال گذشته میزان علاقه مردم نسبت به خرید خانه های متراژ پایین افزایش یافته و متقاضیان با کاهش قدرت خرید و تورم شدید اقتصادی تمایلی به خرید آپارتمان های بالای 90 متر مربع ندارند. اما میزان فایل های ارائه شده در مشاورین املاک با سلیقه و نیاز مردم هم خوانی ندارد و بازار عرضه آپارتمان های کوچک بسیار محدود است و عمدتا خانه هایی با متراژ بیش از 90 متر در معرض فروش در سایت های اینترنتی و بنگاه های معاملاتی قرار گرفته است. به همین دلیل سوداگری و قیمت گذاری در بخش خانه های متراژ پایین افزایش یافته و مالکان با هدف کسب سود بیشتر حاضر به فروش این واحدها با قیمت های عرف و منطقی نمی باشند.
طرح حمایت از انبوه سازان و اعطای تسهیلات ویژه به آن ها به منظور ساخت و ساز در بافت های فرسوده و احداث واحدهای متراژ پایین در این مناطق در سال جاری با حمایت دولت عملیاتی خواهد شد. در این طرح به انبوه سازان علاوه بر اعطای کارت خرید اعتباری مصالح با قیمت مناسب، تخفیف دریافت پروانه ساختمانی زمین دولتی نیز داده خواهد شد. یکی از موانع مهم عدم ساخت و ساز آپارتمان های کوچک متراژ در مناطق قدیمی تامین پارکینگ برای هر واحد بود که این موضوع نیز با پیشنهاد شورای عالی شهرسازی تسهیل و مرتفع گردید. بر اساس مصوبه این شورا تامین بخشی از پارکینگ های مورد نیاز ساخت و سازهای مسکونی به شکل پارکینگ مزاحم در مناطق تهران امکان پذیر شد. مجوز پارکینگ مزاحم برای اولین بار به شکل رسمی در سال 91 در شهر تهران اجرایی شد، اما پس از دو سال مورد بازنگری قرار گرفت و حذف شد. اما در سال جاری با تصویب شورای عالی شهرسازی  و معماری ممنوعیت تامین پارکینگ به شکل مزاحم برای هسته فرسوده پایتخت لغو شد. این طرح باعث تمایل بیشتر سازندگان به ساخت و ساز و تامین مکان مناسب پارک خودرو برای مالکان آپارتمان های متراژ پایین نموده و برخی از مشکلات انبوه ساز و خریدار را مرتفع می سازد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.