رکود در ساخت و ساز مسکن ادامه خواهد داشت

آرش توکلی
1397/10/12
200
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود در ساخت و ساز مسکن ادامه خواهد داشت

از تابستان سال جاری میزان صدور پروانه های ساختمانی و سرمایه گذاری در بخش ساخت مسکن با کاهش چشم گیری روبه رو شده و برخی از انبوه سازان نیز به دلیل نوسان شدید قیمت ها، پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل درآورند.

از تابستان سال جاری میزان صدور پروانه های ساختمانی و سرمایه گذاری در بخش ساخت مسکن با کاهش چشم گیری روبه رو شده و برخی از انبوه سازان نیز به دلیل نوسان شدید قیمت ها، پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. میزان عرضه و تقاضا هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گرایش مردم به خرید آپارتمان های متراژ پایین با بی تعادلی همراه گردید و فایل های پیشنهادی در مشاورین املاک با نیاز مردم هم خوانی نداشت. بیشترین آگهی های فروش مسکن به آپارتمان های بالای 90 متر مربوط می شوند که این واحدها با بودجه متقاضیان و قدرت خرید آن ها سازگاری ندارند. به همین دلیل تعداد واحدهای محدودی که در مناطق جنوبی و مرکزی کلان شهرها به خصوص تهران قرار گرفته و دارای متراژ پایین تر از 70 متر هستند، با بازار داغ خرید و فروش مواجه شده و قیمت گذاری این خانه ها رقابتی صورت می پذیرد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک با به روز ترین آگهی های مسکن، گزارش تازه مرکز آمار ایران حاکی از آن است که میزان صدور پروانه های ساختمانی در بهار 1397 رشد داشته و پس از چهار سال بازار ساخت و ساز در بهار سال جاری از رکود خارج شده است.
اما شوک ارزی به کشور که از نیمه دوم خرداد ماه به وقوع پیوست و باعث رشد روز افزون نرخ دلار شد، بازارهای موازی از جمله مسکن را تحت تاثیر قرار داد و میانگین خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران بیش از 40 درصد گران شد. از طرفی هم قیمت مصالح ساختمانی به خصوص میل گرد و سیمان با افزایش دو برابری همراه شد.
سرمایه گذاران و انبوه سازان با مشاهده این وضعیت تمایلی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید نشان نداده و دولت نیز در حال بررسی طرح های جدید برای اعطای تسهیلات به انبوه سازان برای تنظیم بازار عرضه و تقاضای مسکن می باشد.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.