رکود زمستانی مسکن! از علت تا راه چاره

رکسانا معمر
1398/11/26
354
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رکود زمستانی مسکن! از علت تا راه چاره

تعداد واحدهای قابل اجاره برای افرادی که مایل به اجاره آپارتمان هستند، نسبت به خرید آپارتمان بالاتر رفته است. حدود 2/5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور موجود است. خانه‌های خالی مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

در حال حاضر، بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به واحدهایی با عمر بالای 15 سال است و تعداد واحدهای نوساز عرضه شده به بازار، بسیار محدود شده و کاهش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی افتاده که سازندگان و فعالان این حوزه عمدتا واحدهای تازه سازشان آماده‌ی فروش است اما، به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌؛ از فروش امتناع می‌کنند. همین امر موجب شده تا مشکل خرید خانه به قوت خودش باقی بماند و تورم حاصل از رکود ایجاد شود.
در این بین تعداد واحدهای قابل اجاره برای افرادی که مایل به اجاره آپارتمان هستند، نسبت به خرید آپارتمان بالاتر رفته است. طبق اظهار کارشناسان مسکن و مقامات دولتی، حدود 2/5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور موجود است.
مشکلی که امروز با آن دست به گریبانیم، تازه نیست! قانون اخذ مالیات از محتکران و سوداگران مسکن، قرار بود تا پایان بهمن 94 اجرایی شود که متأسفانه تا امروز به تأخیر افتاده. مسئله‌ای که می‌توانست با اجرای به موقع قانون، کنترل شود؛ تا امروز درگیر کش‌وقوس‌های اجرایی شده و نتیجه‌ای جز اوضاع بی‌ثبات مسکن در بر نداشته است. 

خانه‌های خالی مشمول پرداخت مالیات خواهند شد                                                                                                                         

مدتی قبل محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، از اجرایی شدن سامانه جامع املاک تا پایان سال خبر داد. 
این سامانه که به گفته اسلامی تا پایان سال از طرف وزارت راه‌وشهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد؛ قرار است تا به منظور شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه استفاده شود.
یکی از ضعف‌های این قانون این است که دستگاه‌های ذی‌ربط مثل سازمان ثبت اسنادواملاک، سازمان ثبت احوال، شرکت پست و ... باید اطلاعات مربوط را در سامانه املاک و اسکان وارد کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، 27 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که باید همه اطلاعات مربوط به مالک، نوع ملک، محل قرار گرفتن، پلاک ثبتی و بسیاری اطلاعات ریز و درشت دیگر برای هر واحد مسکونی به طور مجزا ثبت شود. البته در گام اول اجرای این قانون، قرار است تنها اطلاعات مربوط به املاک مسکونی شهرهای بالای 100 هزار نفر در سامانه وارد شود.
اما موضوعی که باید به آن تأکید کرد این است که مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس اصل منفعت وصول می‌شود، لذا افرادی که از معامله دارایی سودی به دست نیاورده‌اند و یا با هدف تأمین تقاضای مصرفی اقدام به خریدوفروش مسکن کرده‌اند، مشمول پرداخت این مالیات نخواهند شد.       
                           

بازار مسکن متعادل می‌شود     

بازار مسکن متعادل می‌شود    

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه‌ی املاک تهران، در خصوص سامانه املاک این‌گونه عنوان کرد که این سامانه تمامی مشکلات مسکن را حل نخواهد کرد اما، به ایجاد تعادل در این بازار کمک می‌کند. چندین سال است که به دلیل عدم توازن میان عرضه و تقاضا در مسکن، با رکود در این بازار مواجهیم.
شناسایی واحدهای خالی که به دنبال اجرایی شدن سامانه املاک اتفاق خواهد افتاد، در افزایش واحدهای عرضه شده به بازار تأثیرگذار خواهد بود که همین امر می‌تواند کمک کننده باشد. 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.