ساخت و ساز آپارتمان مسکونی در تهران کاهش یافته است

آرش توکلی
1398/09/12
308
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساخت و ساز آپارتمان مسکونی در تهران کاهش یافته است

در سال جاری میزان صدور پروانه های ساختمانی کاهش یافته و برخی از انبوه سازان به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تورم روز افزون از حضور و ساختمان سازی در بازار مسکن انصراف داده

در سال جاری میزان صدور پروانه های ساختمانی کاهش یافته و برخی از انبوه سازان به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تورم روز افزون از حضور و ساختمان سازی در بازار مسکن انصراف داده و به سرمایه گذاری در بازارهایی نظیر ارز و طلا روی آورده اند. کارشناسان اقتصادی بر این باور اند که، مهمترین دلیل مهاجرت سرمایه گذاران از بخش مسکن افزایش قیمت تمام شده ساخت آپارتمان و رشد بی سابقه قیمت خرید زمین بوده است و این دو عامل باعث عدم تمایل انبوه سازان به شروع احداث پروژه های مسکونی جدید می باشد. هرچند که وزارت راه و شهرسازی با مشاهده عدم ثبات عرضه و تقاضای مسکن اقدام به پخش کارت خرید اعتباری مصالح ساختمانی میان بساز و بفروش ها نمود اما این سیاست نیز باعث رغبت انبوه سازان برای تولید مسکن نشد و در نتیجه فایل های فروش خانه در مشاورین املاک به حداقل رسید.
تسهیلات ساخت خانه در سال جاری از 110 میلیون به 170 میلیون افزایش یافته ولی هزینه های ساختمانی بیش از 2 برابر گران شد و با وجود افزایش وام ساخت مسکن، هزینه ساخت بیش از توان مالی سازنده خواهد شد. شرایط دریافت این وام نیز از تسهیلات دیگر سخت تر و پیچده تر می باشد. به همین علت تنها انبوه سازان حرفه قادر به استفاده از این مزایا می باشند. محمد اسلامی وزیر راه با اعمال سیاست جدید در طرح اقدام ملی، برخی از انبوه سازان را متقاعد کرد که در تولید 400 هزار واحد مسکونی دولتی مشارکت داشته باشند و هزینه زمین و مشکلات اداری توسط وزارت راه و شهرسازی مترفع شود. بر اساس آمار منتشر شه میزان ساخت و ساز در پایتخت در قیاس با سال های 91 تا 93 به میزان 70 درصد کاهش داشته اما در مهر وآبان ماه سال جاری در قیاس با تابستان امسال میزان صدور پروانه های ساختمانی 5 درصد رشد یافته است.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.