سیاست جدید دولت برای کنترل قیمت ها در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/05/22
178
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سیاست جدید دولت برای کنترل قیمت ها در بازار مسکن

کاهش شدید معاملات مسکن از اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با رشد روز افزون قیمت سکه و دلار آغاز شد و در صورت استمرار این روند احتمال بازگشت تورم به بازار مسکن وجود خواهد داشت.

کاهش شدید معاملات مسکن از اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با رشد روز افزون قیمت سکه و دلار آغاز شد و در صورت استمرار این روند احتمال بازگشت تورم به بازار مسکن وجود خواهد داشت. به دلیل جهش نرخ خرید و فروش آپارتمان به ویژه در کلانشهرها بسیاری از متقاضیان مسکن، قدرت خرید خود را از دست داده اند و با نقدینگی خود و استفاده از تسهیلات مسکن نیز قادر به انتخاب ملک مورد علاقه خود نمی باشند.
به همین دلیل از چند ماه گذشته دولت و مجلس با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان اقتصادی، در حال بررسی طرح های کنترلی و نظارتی برای سازماندهی قیمت ها در بازار مسکن می باشند. طرح اخذ مالیات از مالکان خانه های خالی از سکنه، اجبار موجران به تمدید قرارداد اجاره برای سال دوم و ارائه تسهیلات به سازندگان واحدهای مسکونی متراژ پایین از مهمترین برنامه های پیشنهادی برای سازماندهی به بازار ملک و املاک می باشد.
 به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین واحدهای مسکونی به نقل از  ایسنا، وزارت راه و شهرسازی نیز در هفته های اخیر 9 پیشنهاد در قالب 4 لایحه را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار داده است، هرچند که کارشناسان پیش بینی می کنند این سیاست های در کوتاه مدت اثری بر ثبات قیمت ها نخواهد گذاشت و ممکن است این طرح ها در میان مدت باعث ساماندهی وضعیت نرخ خرید خانه شود.
دلیل اصلی گرانی در بازار مسکن :
ریشه اصلی رشد بیش از حد تعرفه معاملات واحدهای مسکونی را می توان در عواملی مانند : افزایش نقدینگی، تورم اقتصادی، افزایش قیمت دلار و سکه، کاهش عرضه آپارتمان های متراژ پایین، سوداگری دلالان مسکن و افزایش هزینه های تولید، جست و جو کرد.
حال باید دید که آیا دولت با اجرای طرح های پیشنهادی، موفق به کنترل قیمت ها در بازار مسکن خواهد شد یا مداخله دولتی باعث ناپایداری مجدد در نرخ خرید و فروش خانه می شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.