ضرورت احیای بافت‌های فرسوده

آرش توکلی
1397/05/27
385
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضرورت احیای بافت‌های فرسوده

امروزه بیش از یک سوم جمعیت کشور در مناطقی که دارای بافت فرسوده می باشند، سکونت دارند، به همین دلیل لزوم توجه و رسیدگی وزارت راه و شهرسازی به این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

امروزه بیش از یک سوم جمعیت کشور در مناطقی که دارای بافت فرسوده می باشند، سکونت دارند، به همین دلیل لزوم توجه و رسیدگی وزارت راه و شهرسازی به این مناطق بسیار حائز اهمیت است. عباس آخوندی نیز با تاکید بر ضرورت توجه به بافت های کهن و فرسوده از طرح بازآفرینی شهری و ظرفیت های تبدیل این نواحی به مناطق جذاب گردشگری خبر داد.
کارشناسان معتقدند، با جا به جایی دستوری جمعیت از منطقه به محلی دیگر مشکلات بافت فرسوده شهری حل نخواهد شد و نوسازی های مقطعی نیز تاثیری در وضعیت رفاه ساکنان این مناطق نخواهد داشت.
به گزارش متراژ سامانه جستجوی ملک و خرید مسکن به نقل از دنیای اقتصاد، محمد سالاری در خصوص کیفیت زندگی در بافت های قدیمی گفت: برخی از مردم ساکن در این بافت ها ،از محل اسکانشان کسب درآمد دارند و قادر به جا به جایی و سکونت در آپارتمان های شهرک های پیشنهادی دولت نیستند. هم چنین محله های فرسوده دارای اقتصاد پویا می باشد و مشاغلی مانند کارگاه سبزی خرد کنی ، دوزندگی و غیره در این مناطق بسیار رونق دارد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم چنین افزود: دولت یا یک نهاد خاص نمی تواند مشکلات محله های قدیمی را ساماندهی کند و مجموعه ای از نهادها اعم از دولت، شهرداری و دانشگاه ها باید با مشارکتی جمعی، وضعیت معیشتی را در بافت های فرسوده بهبود دهند و با انتخاب یک طرح مشترک زمینه آبادانی و توسعه این مناطق را محیا سازند.
دولت می تواند با ارائه بسته های تشویقی به سرمایه گذار، زمینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی نوساز را در این مناطق فراهم کند و شهرداری ها نیز با حذف عوارض نوسازی باعث افزایش ساخت وساز در این محله ها می شوند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.