طرح جدید مالیاتی برای کنترل قیمت اجاره مسکن

آرش توکلی
1397/05/29
148
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرح جدید مالیاتی برای کنترل قیمت اجاره مسکن

هنوز یک ماه از فصل داغ اجاره نشینی باقی مانده است، اما برخی از خانوارها موفق به انتخاب و اجاره واحد مسکونی مورد نظر خود به دلایلی همچون افزایش بیش از حد قیمت ها و کمبود آپارتمان های متراژ پایین نشده اند،

هنوز یک ماه از فصل داغ اجاره نشینی باقی مانده است، اما برخی از خانوارها موفق به انتخاب و اجاره واحد مسکونی مورد نظر خود به دلایلی همچون افزایش بیش از حد قیمت ها و کمبود آپارتمان های متراژ پایین نشده اند، به همین دلیل مدیران دولتی و نمایندگان مجلس با برگزاری جلسات تخصصی در جستجوی طرحی مناسب برای  حمایت از اجاره نشین ها می باشند.
طبق آمارهای رسمی  آمار اجاره نشینی در تهران از 27 درصد در سال 1390 به حدود 30 درصد در سال 1395 افزایش یافته است، که این میزان در سال 1397 و با شروع تورم اقتصادی شدید در کشور به مرز 50 درصد رسیده است.
به گزارش متراژ سامانه جامع خرید و فروش مسکن به نقل از ایسنا، سید حسن علوی در خصوص وضعیت بازار اجاره املاک گفت: یکی از روش های کنترل قیمت ها، افزایش پلکانی مالیات برای افرادی که منازل خود را با نرخ بالاتر از سقف تعیین شده اجاره می دهند می باشد، که البته راهکارهای جلوگیری گریز از قانون این طرح نیز باید پیش بینی شود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس هم چنین افزود:  تعرفه اجاره بها در حال حاضر غیر معقول و خارج از عرف می باشد. شاید نیاز باشد سالی 10 درصد بر اساس تورم قیمت اجاره خانه افزایش یابد، اما این که در یک بازه زمانی 5 ماهه و همزمان با رشد قیمت سکه و دلار، قیمت ها به صورت سرسام آور گران شود، غیر منطقی است و باعث فشار به قشر کارمند و کارگر جامعه خواهد شد.
ورود مستقیم دولت برای قیمت گذاری مسکن نیز موجب رشد مجدد تعرفه خرید و فروش املاک خواهد شد و نتیجه معکوسی به همراه خواهد داشت. بهترین راهکار برای سازماندهی بازار رهن و اجاره مسکن استفاده از روش های غیر مستقیم برای اخذ مالیات از صاحبان املاکی می باشد که خانه های خود را بالاتر از قیمت مصوب به مستاجران پیشنهاد می کنند.
منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.