طرح فروش اقساطی زمین به خانوارهای فاقد مسکن

آرش توکلی
1398/04/13
181
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرح فروش اقساطی زمین به خانوارهای فاقد مسکن

یکی از مهترین دلایل افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، رشد نرخ زمین می باشد. به همین دلیل انبوه سازان و بساز و بفروش ها تمایلی برای ساخت پروژه های مسکونی جدید ندارند

یکی از مهترین دلایل افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، رشد نرخ زمین می باشد. به همین دلیل انبوه سازان و بساز و بفروش ها تمایلی برای ساخت پروژه های مسکونی جدید ندارند و صاحبان املاک کلنگی نیز رغبتی برای ساخت مشارکتی این خانه ها ندارند. در چند ماه گذشته طرح های مختلفی برای کاهش التهاب و تعدیل قیمت ها در بازار توسط مجلس و وزارت ره و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه های نظیر اخذ مالیات از صاحبان خانه های خالی، اعطای کارت اعتباری خرید مصالح به سازندگان و تامین مسکن کارکنان دولت از مهمترین این طرح ها می باشد.
به گزارش متراژ سامانه آنلاین خرید و فروش مسکن، بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح جدید این وزارتخانه با هدف تامین مسکن برای خانوارهای فاقد خانه اجرایی خواهد شد. مطابق با این پروژه خانوارهایی که قدرت مالی محدودی دارند و توان پرداخت نقدی ساخت مسکن بدون وابستگی به تسهیلات بانکی را دارند می توانند از امتیاز فروش اقساطی زمین بهره مند شوند. این خانوارها تنها در صورت پرداخت هزینه ساخت و ساز موفق به دریافت زمین با شرایط اقساطی خواهند شد.
شیوه اجرایی این طرح به این صورت است که نخست زمین های مناسب دولتی از طرف سازمان ملی زمین یا شرکت عمران شهرهای جدید در اختیار سازندگان قرار می گیرد و سپس هزینه ساخت به شکل نقد به بانک ها به صورت امانی تحویل می شود تا ضمانت اجرایی قدرت مالی برای ساخت از متقاضی دریافت شود. حداکثر زمان ساخت در این طرح نیز 2 سال تعریف شده است. در این برنامه دولت و انبوه سازان به صورت مشارکتی اقدام به ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان می کنند. اعطای تسهیلات و امتیازات خاص مانند تخفیف پروانه های ساخت و ساز و خرید ملزومات ساختمانی باعث تسریع و تشویق سازندگان میگردد و در نتیجه قیمت تمام شده ساخت کاهش می یابد. در این شرایط تعرفه گذاری فروش آپارتمان های آماده تحویل با شرایط منطقی و نرخ های واقعی عرضه می گردد و متقاضیان با حق انتخاب و قیمت های منصفانه تری موفق به انتخاب و خرید خانه مورد نظر خود می شوند.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.