فاصله قیمتی مسکن در مناطق مختلف شهری

آرش توکلی
1397/11/30
168
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فاصله قیمتی مسکن در مناطق مختلف شهری

در چند سال اخیر اختلاف قیمتی تعرفه آپارتمان در مناطق مختلف شهری به ویژه در کلان شهرها افزایش یافته است. تفاوت تعرفه خرید و فروش مسکن در یک منطقه نیز، برخی زمان ها متفاوت است

در چند سال اخیر اختلاف قیمتی تعرفه آپارتمان در مناطق مختلف شهری به ویژه در کلان شهرها افزایش یافته است. تفاوت تعرفه خرید و فروش مسکن در یک منطقه نیز، برخی زمان ها متفاوت است و نرخ خرید خانه در یک خیابان در مقایسه با خیابان مجاور آن نیز متفاوت می باشد.
قیمتی که به حدی متغیر است که از یک کوچه تا کوچه دیگر چند ده یا چند صد میلیون اختلاف وجود دارد. در این مطلب، متراژ به بررسی و تحلیل وضعیت اختلاف تعرفه خرید و فروش مسکن در مناطق مختلف شهری می پردازد.
در شش ماه نخست سال جاری به دلیل افزایش سرسام آور نرخ ارز و تورم اقتصادی ناشی از اعمال تحریم های جدید علیه ایران میانگین تعرفه خرید و فروش مسکن نیز با رشدی سرسام آور همراه شد و فروشندگان با مشاهده وضعیت بازارهای های موازی دیگر حاضر به فروش واحدهای مسکونی خود به قیمت منصفانه و منطقی نشدند. همین عامل باعث شد سوداگری و قیمت گذاری توسط دلالان در بازار ملک و املاک رواج یابد و متقاضیان به دلیل به وجود آمدن حباب قیمت در بخش مسکن از خرید خانه صرف نظر نمایند. برخی از مردم نیز به دنبال معامله آپارتمان های متراژ پایین رفته اما به دلیل کمبود عرضه این نوع خانه ها، فایل های فروش آپارتمان های متراژ پایین محدود بود.
کارشناسان مسکن معتقدند مسکن یک کالای غیر همگن است و هر آپارتمان ویژگی خاص خود مانند موقعیت دسترسی، نورگیری، طبقه و نوع مصالح به کار رفته در ساخت را دارد به همین دلیل قیمت گذاری یک آپارتمان حتی نسبت به خانه مجاورش نیز متفاوت است و این خصوصیت بر تعرفه فروش خانه ها تاثیر گذار می باشد.
اعلام قیمت میانگین مسکن نیز در پایتخت بی معنا می باشد زیرا هر خانه ویژگی ها خاص خود را دارد و اعلام چنین نرخ هایی غیر منطقی می باشد. یکی از کارشناسان مسکن با اشاره به تفاوت نرخ ها در مناطق مختلف شهری به ویژه در تهران خاطر نشان کرد: تغییرات قیمت در دراز مدت به وقوع پیوسته و در بازه زمانی کوتاه نمی توان آن را کاهش داد و تنها در صورت ارائه خدمات شهری بهتر در مناطق جنوبی، اختلاف قیمت مقداری کاهش خواهد یافت.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.