قیمت خرید و فروش مسکن هم چنان در حال افزایش است

آرش توکلی
1397/12/07
194
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قیمت خرید و فروش مسکن هم چنان در حال افزایش است

در حالی که در چند ماه گذشته نرخ ارز و طلا با ثبات نسبی همراه بود و کارشناسان پیش بینی می کردند که تعرفه خرید هر متر مربع مسکن با تاثیر پذیری از بازارهای موازی با کاهش همراه شود

در حالی که در چند ماه گذشته نرخ ارز و طلا با ثبات نسبی همراه بود و کارشناسان پیش بینی می کردند که تعرفه خرید هر متر مربع مسکن با تاثیر پذیری از بازارهای موازی با کاهش همراه شود، اما عبور قیمت مسکن از متری 10 میلیون تومان باعث نگرانی مردم و کاهش معاملات شده است. دستگاه های نظارتی از جمله مجلس و وزارت راه و شهرسازی نیز موفق به ساماندهی و جلوگیری از تعرفه گذاری دلخواه در بخش ملک و املاک نشده و ارائه نرخ های نجومی و غیرمنصفانه برای خرید آپارتمان توسط انبوه سازان و مالکان هم چنان ادامه دارد.
به گزارش متراژ، بزرگ ترین سامانه جامع خرید و فروش مسکن به نقل از ایسنا، طبق گزارش منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد وزارت راه شهرسازی در بهمن ماه سال1397، میانگین قیمت خرید خانه در تهران به متری 10 میلیون و 66 هزار تومان رسیده که 3 درصد نسبت به ماه قبل و 90 درصد در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. این آمار نشان می دهد دستگاه های دولتی هیچ گونه نقش نظارتی و بازدارنده ای در این شرایط ایفا نکرده است.
طبق آمار منتشر شده بیش از 5/3 میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد که تنها با هدف کسب سود و تبدیل پول نقد به کالای سرمایه ای توسط سرمایه گذاران خریداری شده و بدون استفاده باقی مانده است. عمده این واحدهای خالی از سکنه لوکس و نیمه لوکس می باشند و حتی در صورت عرضه به بازار مسکن، متقاضیان به دلیل کاهش قدرت خرید، قادر به معامله آن ها نمی شوند.
انبوه سازانی هم که در مناطق مرکزی و جنوبی کلان شهرها در حال ساخت و ساز آپارتمان های جدید بودند به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی دیگر تمایلی به ادامه ساخت و ساز ندارند و در انتظار ثبات قیمت ها و اعطای تسهیلات دولت برای تسهیل در ساخت واحدهای مسکونی مانده اند.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.