قیمت مسکن تا عید، باز هم بالاتر می‌رود

رکسانا معمر
1398/11/21
378
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قیمت مسکن تا عید، باز هم بالاتر می‌رود

براساس الگو‌های گذشته رکود و رشد قیمت، بازار مسکن از دوره جهش قیمتی عبور کرده و این دست از رفتار‌های غیرمصرفی در بازار؛ در صدد است تا برداشت گمراه‌کننده از قیمت‌ها را القا ‏کند و این روند به‌زودی متوقف خواهد شد.

هرساله با نزدیک شدن به عید، به دنبال افزایش تقاضا برای خرید مسکن، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کردند. امسال اما افزایش قیمت‌ها به‌نسبت زودتر شروع شد و پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی همچنان تا شروع سال ادامه داشته باشد. 
از آذرماه سال 98 شاهد افزایش دوباره قیمت مسکن بودیم که این مسئله در دی‌ماه با شیب تندتری ادامه پیدا کرد. در ماه دی، میانگین قیمت معامله شده مسکن در تهران به‌ازای هر متر مربع، 14 میلیون تومان بود. براساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه مسکن، تا عید میانگین متری یک میلیون تومان دیگر بر قیمت مسکن افزوده خواهد شد.
 

چرایی افزایش قیمت مسکن از پاییز 98

به نقل از فرید غدیری، کارشناس مسکن،  قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آبان، 9 درصد افزایش داشت و این در حالی است که طی ماه‌های شهریور تا آبان، قیمت مسکن با کاهش 7 درصدی روبه‌رو بود. به عقیده این کارشناس مسکن، نوسانات بازار ارز در پاییز امسال، بر بازار مسکن تاثیر گذاشت و این افزایش قیمت به دنبال چنین نوساناتی اتفاق افتاد. از طرفی دیگر، از سال 94 تا 97 ساخت‌وساز مسکن با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد. در این میان به دلیل کاهش شدید عرضه، تقاضا بالاتر می‌رود؛ در نتیجه طرف عرضه توان پاسخ‌گویی به این حجم از تقاضا را نداشته و خود بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

این تقاضا کاذب است

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که، آیا با وجود افزایش زودهنگام قیمت‌ها، همچنان تقاضا برای خرید خانه با نزدیک شدن به سال نو بالا می‌رود یا بازار مسکن درگیر یک تقاضای کاذب شده؟ 
در پاسخ به این پرسش برخی از مشاورین مسکن اظهار دارند که تقاضا برای خرید یا اجاره‌ی مسکن در حال حاضر واقعی بوده. به عقیده این دسته، با توجه به روند صعودی افزایش قیمت‌ها، افرادی که قصد خرید ملک دارند، از ترس افزایش بیشتر قیمت، تصمیم خود را قبل از شروع سال جدید عملی می‌کنند. 
غدیری اما دراین‌باره نظر متفاوت‌تری دارد. او عقیده دارد که همواره دو جریان تاثیرگذار در بازار مسکن نقش تعیین کننده‌ای دارند. یکی جریان تقاضای غیر مصرفی و دیگری تقاضای مصرفی که در حال حاضر متاسفانه، جریان تقاضای غیر مصرفی نبض بازار را در اختیار گرفته است. غدیری دراین‌باره اشاره کرد: «از میانه پاییز به بعد، تقاضای غیرمصرفی که مشتمل بر تقاضای ‏سرمایه‌ای است، از مجموعه متغیر‌های بیرونی اثرگذار بر قیمت مسکن این‌گونه سیگنال گرفت که می‌تواند دوباره از این بازار و ‏رشد قیمت‌ها سودگیری کند.» ‏ 
این کارشناس مسکن همچنین یادآور شد:«براساس الگو‌های گذشته رکود و رشد قیمت، بازار مسکن از دوره جهش قیمتی عبور کرده و این دست از رفتار‌های غیرمصرفی در بازار؛ در صدد است تا برداشت گمراه‌کننده از قیمت‌ها را القا ‏کند و این روند به‌زودی متوقف خواهد شد.» ‏

سال 99 در قیمت مسکن جهش نداریم

خبر خوب اینکه به عقیده برخی از کارشناسان مسکن، بازار مسکن تا یک سال آینده ظرفیت جهش قیمتی نخواهد داشت. البته نه به این معنی که قیمت‌ها ثابت بمانند. قیمت مسکن در سال آینده انتظار می‌رود براساس الگوهای قبلی دچار افزایش شود ولی دیگر شاهد جهش و افزایش ناگهانی قیمت نخواهیم بود.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.