مزایای اجرای طرح مسکن اجاره ای در کشور

آرش توکلی
1398/06/21
297
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مزایای اجرای طرح مسکن اجاره ای در کشور

در برخی از کشورها به منظور حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه طرح مسکن اجاره ای توسط دولت انجام می شود. در این برنامه خانه ها با قیمت های مقرون به صرفه و حداقلی به اجاره نشین ها اعطا می شود

در برخی از کشورها به منظور حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه طرح مسکن اجاره ای توسط دولت انجام می شود. در این برنامه خانه ها با قیمت های مقرون به صرفه و حداقلی به اجاره نشین ها اعطا می شود و یارانه اجاره نیز به افراد کم بضاعت برای تسهیل در پرداخت هزینه بها ارائه می گردد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و مالکان واحدهای مسکونی با قیمت گذاری هزینه اجاره، توسط دولت صورت می پذیرد. در کشور ما نیز از سال گذشته چند طرح برای حمایت از تسهیل در خانه دار شدن مردم و تنظیم بازار مسکن توسط کارشناسان مطرح شد. طرح مالیات بر عایدی مسکن به منظور جلوگیری از افزایش خانه های خالی و عدم خرید مسکن به عنوان کالای سرمایه ای، اجاره خانه های خالی توسط دولت با همکاری قوه قضاییه و پروژه تولید 400 واحد مسکونی از مهمترین برنامه های دولت برای  ساماندهی به بازار ملک و املاک بود.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، یک کارشناس مسکن در خصوص اجرای طرح مسکن اجاره ای در کشور گفت: در صورتی این که امکان تامین مسکن به صورت استاندارد برای افراد متقاضی وجود داشته باشد و دولت مکان های مناسبی را برای این پروژه تخصیص دهد، امکان موفقیت این طرح افزایش خواهد یافت. امیر کرامت در خصوص نحوه اجرای این طرح مسکن اجاره ای در سایر کشورها نیز خاطر نشان کرد: تجربه کشورهای مختلف بیانگر این است که وجود مسکن اجاره ای با اجاره بهای معقول و متناسب با وضعیت معیشتی عموم جامعه، شرایطی دلخواه برای مردم، دولت و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها را رقم خواهد زد. اما شرط اصلی موفقیت این طرح تامین مالی با هدف تامین منفعت سرمایه گذار و ایجاد صندوق های سرمایه گذاری املاک می باشد.
شناسایی افراد کم درآمد و جمع آوری بانک اطلاعات نیز یکی از مهمترین لازمه های اجرای این طرح می باشد. دولت و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای عادلانه و صحیح برنامه مسکن اجاره ای می بایست افراد واجد شرایط را شناسایی کرده و در گام اول شرایط و تسهیلات ویژه اجاره نشینی را برای این افراد محیا سازد.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.