مستأجران را فراموش نکنید

رکسانا معمر
1398/12/07
401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مستأجران را فراموش نکنید

خبرها از بازار مسکن حاکی از این است که نرخ اجاره‌بها رو به افزایش گذاشته است و این اتفاق در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، زودتر آغاز شده. آیا مسئولین در روزهای پایانی سال به فکر مستأجران هستند؟

خبرها از بازار مسکن حاکی از این است که نرخ اجاره‌بها رو به افزایش گذاشته است و این اتفاق در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، زودتر آغاز شده. آیا مسئولین در روزهای پایانی سال به فکر مستأجران هستند؟
تصور همگان بر این است که نقل و انتقالات مسکن تنها منوط به روزهای تابستان است، اما در عین حال که تا تابستان چند ماهی مانده، این روزها شاهد کاهش عرضه واحدهای مسکونی برای مستأجران هستیم. همین نبود عرضه و فایل جدید، برای مستأجران دردسرساز شده و نرخ اجاره بهای مسکن را افزایش داده است.
 

20 میلیون ایرانی مستأجر هستند

بسیاری از ایرانی ها مستاجر هستند

بر اساس اطلاعات به دست آمده از آمارها، هفت میلیون خانواده در ایران مستأجر هستند. اگر میانگین هر خانواده را 3 نفر در نظر بگیریم؛ می‌توان گفت بیش از 20 میلیون نفر در ایران مستأجراند. حال اگر یک خانواده ایرانی در سال حداقل 12 الی 15 میلیون تومان برای تأمین مسکن خود هزینه کند، عملا بیش از نیمی از درآمد خود را صرف اجاره بها کرده است. حال با توجه به اینکه هنوز به فصل نقل و انتقلات مسکن نرسیده‌ایم، چرا اجاره بها افزایش پیدا کرده است؟
 

راهکار متعادل شدن بازار اجاره مسکن چیست؟

افشین پروین پور کارشناس مسکن

افشین پروین‌پور، کارشناس اقتصاد مسکن، درباره راهکار ایجاد تعادل در بازار اجاره مسکن گفت: مادامی که عرضه مسکن افزایش نیابد، نه بازار مسکن و نه بازار اجاره‌بها متعادل نخواهند شد؛ اما این تعادل بازار نیز منوط به این باید باشد که از سوداگری در این بخش به شکل ویژه کاسته شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت واحدهای استیجاری می تواند به کمک بازار اجاره بیاید اظهار داشت: عرضه مسکن استیجاری مشکل را حل نمی کند. در فرهنگ ایرانی از سال‌ها قبل مالکیت به نوعی برای مردم ایران ارزشمند بوده و هست؛ رفتن به سمت گسترش واحدهای استیجاری برخلاف عقیده بسیاری، مشکل مستأجران را حل نخواهد کرد.
پروین پور با اشاره به اینکه اگر می خواهیم مستأجران را صاحب خانه کنیم مسیر احداث خانه های استیجاری غلط است ادامه داد: متعادل شدن بازار اجاره به عرضه مناسب مسکن بستگی دارد بنابراین عرضه خانه‌های استیجاری مشکلی را حل نمی‌کند.
وی افزود: مشکل مستاجران با عرضه مسکن ملکی حل می شود نه اینکه مسکن استیجاری بسازیم و آن را در اختیار مستاجران برای زندگی قرار دهیم.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.