مشکلات مستاجران به دلیل افزایش هزینه اجاره نشینی

آرش توکلی
1397/10/22
232
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلات مستاجران به دلیل افزایش هزینه اجاره نشینی

از ابتدای سال 1397 شرایط اقتصادی به گونه ای رقم خورد که میزان تورم در کشور به بیش از 15 درصد رسید و همزمان نرخ خرید دلار و سکه با افزایش سرسام آور همراه گردید، این شرایط وضعیت بازار مسکن را نیز به سمت بی تعادلی و سوداگری هدایت نمود،

از ابتدای سال 1397 شرایط اقتصادی به گونه ای رقم خورد که میزان تورم در کشور به بیش از 15 درصد رسید و همزمان نرخ خرید دلار و سکه با افزایش سرسام آور همراه گردید، این شرایط وضعیت بازار مسکن را نیز به سمت بی تعادلی و سوداگری هدایت نمود، تعرفه متوسط خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران به 8 میلیون تومان نزدیک و مالکان با کسب سود بیشتر دیگر حاضر به اجاره واحدهای خود با قیمت های گذشته و منطقی نشدند. همین عوامل باعث شد تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و تسهیلات مسکن برای خرید خانه نیز قادر به پوشش هزینه معامله مسکن مورد نظر مردم نشود.
به گزارش متراژ، در فصل داغ اجاره نشینی که بیشتر مستاجران به نقل و انتقال و انتخاب آپارتمان مورد علاقه خود برای مهاجرت اقدام می نمایند، به دلیل دلال بازی و ارائه پیشنهادهای خارج از عرف توسط صاحب خانه ها میزان ثبت معاملات اجاره و رهن با کاهش چشم گیری مواجه شد و خانوارهایی که قدرت تامین هزینه لازم برای اجاره آپارتمان ها در سطح کلان شهرها را نداشتند، به مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ مهاجرت نمودند.
در حالی که بسیاری از مستاجران به دنبال محلی برای سکونت با نرخ های متعادل بودند، گروه محدودی از اجاره نشین ها هم پیدا می شدند که برای سکونت در مناطق مرفه نشین و شمال پایتخت آمادگی پرداخت اجاره بهای سرسام آور را داشتند. طبق گزارش منتشر شده سکونت در آپارتمانی در خیابان قیطریه با قدمت 10 ساله، علاوه بر ودیعه 70 میلیونی، اجاره ماهانه بالغ بر 5 میلیون تومان نیز می طلبد. که این آمار نشان دهنده بروز اختلاف طبقاتی در جامعه می باشد.
وزارت راه و شهرسازی و مجلس نیز هنوز اقدام جدی در راستای ساماندهی بازار ملک و املاک و حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه صورت نداده اند و طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن  با مشکلاتی روبه رو شده است.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.