مهمترین دلایل افزایش نرخ اجاره بها

آرش توکلی
1397/03/20
193
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهمترین دلایل افزایش نرخ اجاره بها

تعرفه اجاره و رهن واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال گذشته به خصوص در چند ماه پایانی سال به دلیل کم شدن تقاضای مستاجران با کاهش مواجه شد. اما با شروع فصل بهار ودر آستانه فصل تابستان به طور سنتی و معمول میزان متقاضیان بازار مسکن رشد و تعداد جابه جایی اجاره نشین افزایش می یابد. به همین دلیل صاحبان ملک و سرمایه گذاران این حوزه میزان اجاره بها را بالا برده و از مردم هزینه بیشتری مطالبه می کنند.

تعرفه اجاره و رهن واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال گذشته به خصوص در چند ماه پایانی سال به دلیل کم شدن تقاضای مستاجران با کاهش مواجه شد. اما با شروع فصل بهار و در آستانه فصل تابستان به طور سنتی و معمول میزان متقاضیان بازار مسکن رشد و تعداد جابه جایی اجاره نشین ها افزایش می یابد. به همین دلیل صاحبان ملک و سرمایه گذاران این حوزه میزان اجاره بها را بالا برده و از مردم هزینه بیشتری مطالبه می کنند.
به گزارش متراژ بزرگترین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نقل از اقتصاد آنلاین، مستاجرانی که این روزها به مشاورین املاک مراجعه می نمایند با تعرفه های پیشنهادی عجیبی برای اجاره روبه رو می شوند، روش برخورد برخی از مدیران بنگاه های املاک و سکوت معنادار آن ها نیز به نحوی بیانگر تایید قیمت های درخواستی مالکان می باشد.
یک کارشناس مسکن در خصوص قیمت اجاره بهای مسکن گفت: افزایش قیمت خرید و فروش مسکن کاملا غیر واقعی و حبابی می باشد و هیچ گونه دلیل منطقی برای رشد اخیر وجود ندارد و سوداگران مسکن بخش عمده ای از بازار خرید واحدهای مسکونی  را در دست گرفته اند.
در فصل تابستان میزان جابه جایی اجاره نشین ها به بالاترین حد خود می رسید و به دلیل رشد تقاضا، صاحبان ملک ارقام نجومی برای اجاره یک واحد آپارتمان مطالبه می نمایند. مشاورین املاک نیز با استدلال گرانی بیش از حد ارز و سکه نسبت به رشد تعرفه بها واکنشی نشان نمی دهند و معتقد اند دلیل اصلی افزایش قیمت خانه تورم اقتصادی حاصل از نرخ ارز می باشد.
به طور مثال میزان اجاره بها یک واحد مسکونی 50 متری از 400 هزار تومان به 700 هزار تومان رسیده و میزان ودیعه نیز با افزایش 10 میلون تومانی مواجه شده است. مشاورین املاک نیز از شرایط حاضر بازار مسکن و تعرفه خرید و فروش و اجاره راضی به نظر می رسند و هیچ مخالفتی با قیمت های کاذب ندارند.
یکی از عواملی که باعث بی تفاوتی برخی از بنگاه های معاملات می شود، میزان کمیسیون دریافتی آن هاست که همزمان با گرانی مسکن افزایش می یابد.
نکته قابل توجه حق الزحمه و کمیسیون مشاورین املاک است که بر اساس نرخی که در مرداد ماه سال 1395 توسط اتحادیه مشاورین املاک تصویب و ابلاغ شد، آن ها می بایست یک چهارم اجاره ماهیانه را از طرفین معامله به اضافه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اخد نمایند، اما با رشد قیمت مسکن میزان سود بنگاه های معاملاتی نیز بالا خواهد رفت.
کمال طاهری تحلیل گر مسائل اقتصادی نیز عقیده دارد: اصلی ترین عامل رشد اجاره بها، سوداگری و حضور دلالان در حوزه مسکن است که باعث بی ثباتی بازار مسکن می شود و حباب قیمت های کاذب در تابستان باعث استیصال اجاره نشین ها خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.