موج گرانی مسکن به شهرهای اطراف تهران رسید.

آرش توکلی
1398/05/26
237
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موج گرانی مسکن به شهرهای اطراف تهران رسید.

تا چند سال گذشته متقاضیان هیچ علاقه ای به سکونت به شهرهای اطراف پایتخت نداشته و بازار خرید و فروش مسکن در این شهرها با رکود همراه بود. واحدهای مسکن مهر ساخته شده در پرند و پردیس نیز به دلیل کیفیت پایین ساخت و عدم زیر ساخت های لازم بدون مشتری باقی ماند

تا چند سال گذشته متقاضیان هیچ علاقه ای به سکونت به شهرهای اطراف پایتخت نداشته و بازار خرید و فروش مسکن در این شهرها با رکود همراه بود. واحدهای مسکن مهر ساخته شده در پرند و پردیس نیز به دلیل کیفیت پایین ساخت و عدم زیر ساخت های لازم بدون مشتری باقی ماند و نرخ خرید آپارتمان در این مناطق 20 تا 40 میلیون تومان قیمت گذاری می شد. اما با افزایش نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام در سال 97 میزان تورم اقتصادی و گرانی در بازار مسکن به بالاترین حد خود در ده سال اخیر رسید و میانگین قیمت خرید هر متر مربع خانه در تهران به بیش از 13 میلیون تومان نزدیک شد. به همین دلیل سوداگری و سفته بازی در بخش املاک رشد یافت و واسطه های ملکی قیمت های نجومی و سرسام آوری را برای فروش خانه به متقاضیان پیشنهاد می دادند. مردم نیز به دلیل گرانی بیش از حد تعرفه ها قادر به انتخاب و خرید آپارتمان مورد علاقه خود نشدند و قدرت خرید مردم با کاهش چشم گیری روبه رو شد. میزان استفاده از تسهیلات بانکی نیز به دلیل عدم پوشش دهی سقف این وام با هزینه خرید خانه کاهش یافت. صاحب خانه ها نیز با مشاهده رکود و گرانی در بخش مسکن اقدام به افزایش هزینه اجاره بها نمودند و مبلغ های جدیدی را برای تمدید اجاره به مستاجران اعلام کردند. اجاره نشین ها نیز که موفق به تامین منابع مالی برای پرداخت هزینه اجاره نشدند، به دنبال جابه جایی و سکونت در مناطق جنوبی و شهرهای اطراف پایتخت بودند.

به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، در چند ماه گذشته میزان ثبت معاملات در شهرهای اطراف تهران نظیر پردیس و ورامین افزایش یافت که این موضوع بیانگر افزایش تقاضا برای خرید خانه در این مناطق می باشد. متقاضیان به دلیل موج گرانی مسکن در تهران به فکر خرید آپارتمان در شهرهای جدید اطراف پایتخت افتاده و به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه خرید این واحدها مواردی نظیر عدم دسترسی مناسب و زیر ساخت های کم این مناطق را نادیده گرفتند. به همین دلیل رشد قیمت مسکن در این نواحی نیز در 2 ماه اخیر به بالاترین حد خود رسید به طوری که در چند ماه اخیر مظنه خرید آپارتمان در برخی از مناطق اطراف تهران تا 500 درصد رشد داشته است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.