میزان ساخت وساز و عرضه مسکن در بافت فرسوده تهران

آرش توکلی
1398/07/07
170
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میزان ساخت وساز و عرضه مسکن در بافت فرسوده تهران

ساخت و ساز واحدهای مسکونی و فروش آپارتمان در سال های اخیر یکی از مشاغل پردرآمد و بسیار پر رونق بوده که توانسته سرمایه گذاران زیادی به بخش مسکن هدایت نماید. بساز و بفروش ها تا سال 96 و قبل از شروع دوران رکود و گرانی

ساخت و ساز واحدهای مسکونی و فروش آپارتمان در سال های اخیر یکی از مشاغل پردرآمد و بسیار پر رونق بوده که توانسته سرمایه گذاران زیادی به بخش مسکن هدایت نماید. بساز و بفروش ها تا سال 96 و قبل از شروع دوران رکود و گرانی در بخش املاک با قیمت های تمام شده بسیار نازلی موفق به ساخت خانه و فروش چند برابری آن به متقاضیان می شدند. حجم معاملات مسکن نیز تا اواخر سال 96 قابل توجه بود و مردم با پس انداز و استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید خانه، موفق به انتخاب و ثبت قرارداد خرید واحد مورد نظر خود می شدند. اما با شروع سال 97 و خروج آمریکا از برجام قیمت ارز و طلا با نرخ صعودی همراه شد و در اواسط سال گذشته نرخ دلار به مرز 20 هزار تومان هم رسید.
به گزارس سرویس خبری متراژ،  بازار مسکن نیز متاثر از قیمت ها در بازارهای موازی و تورم اقتصادی با رشد بیش از 2 برابری خرید هر متر مربع آپارتمان روبه رو شد و مالکان نیز برای تمدید قرارداد مستاجران از آن ها درخواست مبالغی بسیار سرسام آور نمودند. هزینه خرید ملزومات ساختمانی هم با افزایش بیش از 80 درصدی مواجه شد و برخی از سازندگان به دلیل نوسان شدید قیمت از ادامه ساخت صرف نظر نمودند و پروژه های خود را به حالت نیمه تعطیل تبدیل کردند. میزان تقاضا برای خرید خانه در مناطق جنوبی تهران هم به علت شرایط نامساعد اقتصادی رشد کرد و مردم بیشتر به دنبال خرید آپارتمان هایی با متراژ کمتر از 90 متر بودند ولی میزان عرضه این واحدها بسیار محدود و کمتر ار تقاضای مردم بود.
بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در تابستان سال جاری میزان ساخت و ساز در بافت فرسوده جنوب پایتخت 60 درصد بیشتر از انبوه سازی در بخش های شمالی تهران بوده است. اما میزان ساخت آپارتمان در تابستان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد کاهش داشته و حجم معالات نیز با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.
منبع: تی نیوز

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.