میزان سرمایه گذاری در طرح ملی اقدام مسکن

آرش توکلی
1398/08/25
230
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میزان سرمایه گذاری در طرح ملی اقدام مسکن

با گذشت بیش از 3 سال هنوز دولت موفق به اجرای طرح مشخص و مطلوبی برای تامین مسکن برای آحاد مردم نشده و بخش زیادی از متقاضیان به دلیل نوسان نرخ خرید و فروش آپارتمان

با گذشت بیش از 3 سال هنوز دولت موفق به اجرای طرح مشخص و مطلوبی برای تامین مسکن برای آحاد مردم نشده و بخش زیادی از متقاضیان به دلیل نوسان نرخ خرید و فروش آپارتمان به ویژه در کلان شهرهایی نظیر تهران و اصفهان موفق به انتخاب و خرید واحد مسکونی موردنظر خود نشده اند. جدیدترین برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح ملی اقدام مسکن با مشارکت بخش خصوصی می باشد. طبق جزییات این طرح دولت موظف به در اختیار گذاشتن زمین به انبوه سازان و تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز آن ها با قیمت مناسب و مقرون به صرفه می باشد. انبوه سازان نیز هزینه ساخت وساز واحدهای مسکونی را پرداخت می نمایند و با این سیاست قیمت تمام شده خرید خانه برای مردم کاهش چشم گیری خواهد یافت.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان سرمایه گذاری لازم برای ساخت 400 هزار آپارتمان این طرح گفت: حجم سرمایه گذاری مسکن در طرح اقدام ملی 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و این میزان سرمایه گذاری بیش از 130 هزار اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد. متقاضیان نیز به منظور ثبت نام و آگاهی از شرایط اعطای واحدهای مسکونی این طرح باید به سامانه آباد وزارت راه و شهرسازی مراجعه نمایند و ثبت نام خود را تکمیل کنند. 4 شرط اصلی برای اعطای تسهیلات این طرح به متقاضیان شامل تاهل، دارا نبودن ملک شخصی، عدم استفاده از امکانات دولتی نظیر زمین و دارا بودن سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا می باشد.
برخی از کارشناسان اقتصادی با یاد آوری طرح مسکن مهر و مشکلات آن به اجرای طرح اقدام ملی انتقاداتی وارد می نمایند و معتقد اند در صورت عدم پیش بینی جزییات و روند اجرایی، این طرح نیز با موفقیت چندانی روبه رو نخواهد شد و به جای حل مشکل تامین مسکن برای آحاد مردم ممکن است تورم زا و مشکل آفرین نیز باشد. مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که کمتر از 2 سال به پایان دولت تدبیر و امید باقی مانده است و مشخص نیست چرا این طرح در چند سال گذشته اجرایی نشده و مطمئنا این طرح به دولت بعدی کشیده خواهد شد و مشکلات مسکن مهر برای این برنامه نیز تکرار خواهد شد. این استاد دانشگاه افزود: دولت ها در صورتی که قصد ساخت مسکن برای مردم دارند باید ازهمان روز اول این کار را انجام دهند تا پس از 8 سال وعده هایی در زمینه تامین مسکن برای مردم ارائه داده اند، محقق کنند نه این که در یک فرصت محدود 2 ساله اقدام به شروع طرح جدید برای خانه دار شدن مردم نمایند.
منبع: مهر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.