نبود نقدینگی مهمترین عامل رکود بخش مسکن است

آرش توکلی
1398/05/26
263
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نبود نقدینگی مهمترین عامل رکود بخش مسکن است

با گذشت بیش از دو ماه از فصل تابستان هنوز برخی از مستاجران و متقاضیان خرید مسکن موفق به انتخاب و خرید واحد مسکونی مورد نظر خود نشدند.

با گذشت بیش از دو ماه از فصل تابستان هنوز برخی از مستاجران و متقاضیان خرید مسکن موفق به انتخاب و خرید واحد مسکونی مورد نظر خود نشدند. پس از کاهش نوسان و التهاب ناشی از افزایش ارز از نیمه دوم مرداد ماه میزان سوداگری و نرخ های پیشنهادی برای فروش خانه تعدیل شد و برخی از مالکان نیز شرایط ویژه را برای پرداخت هزینه به مشتریان پیشنهاد دادند، اما ناکارآمدی تسهیلات مسکن و کاهش نقدینگی باعث شد تا مردم موفق به خرید خانه نشوند. یک کارشناس مسکن با بیان این که مهاجرت از تهران به شهرهای اطراف نشان می دهد که تقاضا برای خرید مسکن وجود دارد خاطر نشان کرد: کاهش قدرت خرید مردم باعث مهاجرت و حاشیه نشینی در کنار پایتخت شده است. رکود ایجاد شده در بخش املاک برای فروشندگان و سوداگران نیز سودی نخواهد داشت و باعث ضرر به کلیه بخش های مرتبط با بخش ساختمان می شود.

به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین مسکن،  فرشید حاجت پور در خصوص آخرین تحولات بخش مسکن و حجم معاملات ثبت شده نیز افزود: در سال گذشته معاملات مسکن در تهران به طور میانگین حدود 15 هزار واحد بود که در حال حاضر به کمتر از 5000 مورد رسیده است. این موضوع بیانگر هدایت بخش املاک به سمت رکود می باشد و به همین دلیل ارزیابی دقیقی در خصوص کاهش یا افزایش نرخ خرید آپارتمان در ماه های آتی نمی توان انجام داد.

طرح جدید دولت که با هدف تامین مسکن برای 400 هزار خانوار در مناطق مختلف کشور با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری محقق خواهد شد که این طرح می تواند بخش زیادی از سوداگری را کاهش دهد و باعث صاحب خانه شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه با تسهیلات ویژه شود. اما در صورت عدم پیش بینی زیر ساخت ها و مسیرهای ارتباطی، این ساخت و سازها نیز همانند مسکن مهر با شکست و عدم استقبال متقاضیان همراه خواهد شد و تاثیر مثبتی بر بازگشت آرامش بخش مسکن نخواهد گذاشت.

منبع: شهر خبر  

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.