نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن منفی شد

آرش توکلی
1398/06/10
230
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن منفی شد

در شش ماه گذشته میانگین تعرفه خرید و فروش مسکن همواره روند صعودی داشته و تورم اقتصادی باعث ارائه قیمت های نجومی و غیر منطقی توسط مالکان شده است. اما با شروع شهریور ماه و همزمان با کاهش پلکانی قیمت ارز و طلا، نرخ های پیشنهادی در بخش مسکن نیز تعدیل شد

در شش ماه گذشته میانگین تعرفه خرید و فروش مسکن همواره روند صعودی داشته و تورم اقتصادی باعث ارائه قیمت های نجومی و غیر منطقی توسط مالکان شده است. اما با شروع شهریور ماه و همزمان با کاهش پلکانی قیمت ارز و طلا، نرخ های پیشنهادی در بخش مسکن نیز تعدیل شد و فروشندگان تعرفه های جدید و منطقی تری برای فروش واحدهای خود به متقاضیان پیشنهاد می دهند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان برخی از مالکان با هدف  افزایش نقدینگی به دنبال واگذاری املاک خود می باشند زیرا با آغاز مهرماه میزان خرید و فروش مسکن کاهش می یابد و این بخش با رکود و عدم متقاضی روبه رو خواهد شد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، در روزهای اخیر با ایجاد آرامش نسبی در بازار ارز، دیگر خبری از درج آگهی های فروش خانه با نرخ های نجومی نیست و در سایت های فروش اینترنتی ملک هم قیمت ها به طور محسوسی کاهش یافته است. بر اساس مشاهدات میدانی نرخ ها 10 تا 20 درصد پایین آمده و این موضوع در برخی از آپارتمان های بزرگ متراژ و لوکس به بیش از این ارقام می رسد. برخی از واسطه های ملکی نیز شرایط ویژه و ایده آلی را برای خریداران ایجاد کرده و امکان خرید اقساطی و استفاده از وام بانکی را برای معامله آپارتمان به آن ها پیشنهاد می دهند. اما کمبود نقدینگی و عدم افزایش وام خرید خانه در سال 98 به مهمترین مانع متقاضیان تبدیل شده و به همین دلیل برخی از خانوارها اقدام به مهاجرت از پایتخت و خرید خانه در شهرهای اطراف تهران کرده اند. گروهی از متقاضیان در جست و جوی فایل های آپارتمان های کوچک متراژ در جنوب تهران هستند اما کمبود عرضه این نوع فایل ها سبب شده تا مردم با قدرت انتخاب کمتری داشته باشند و هم چنان به دنبال انتخاب و معامله ملک دلخواه خود باشند.
کارشناسان معتقد اند بر اساس رفتار بازار ملک و املاک در ادوار گذشته، قیمت ها به روند نزولی خود در کوتاه مدت ادامه می دهند و در یک سطح به ثبات خواهند رسید و دوره جهش بعدی شاید در 10 تا 15 فصل آینده رقم خواهد خورد.
منبع: ایسنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.