نظر کارشناسان در خصوص اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن

آرش توکلی
1397/10/23
230
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظر کارشناسان در خصوص اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن

در چند ماه اخیر وضعیت بازار مسکن به سمت رکود و تورم پیش رفته و میزان معاملات به دلیل نوسان شدید قیمت و ارائه تعرفه های نجومی توسط دلالان و صاحبان ملک به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است.

در چند ماه اخیر وضعیت بازار مسکن به سمت رکود و تورم پیش رفته و میزان معاملات به دلیل نوسان شدید قیمت و ارائه تعرفه های نجومی توسط دلالان و صاحبان ملک به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است. دولت و مجلس به منظور کاهش سوداگری و حمایت از از مردم برای تسهیل خانه دار شدن، طرح های مختلفی از جمله مالیات بر عایدی مسکن را در دست بررسی دارند اما کارشناسان نظرات متفاوتی در خصوص این طرح دارند.
به گزارش متراژ، بزرگ ترین سامانه جامع خرید و فروش مسکن، گروهی از اقتصاددانان معتقدند اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی نیازمند برنامه ریزی بیشتر برای شناسایی این آپارتمان ها می باشد و در صورت اجرای ضعیف این برنامه، اتفاق خاصی در راستای ساماندهی بازار مسکن رخ نمی دهد. هم چنین راهکارهای حقوقی این طرح و واکنش صاحبان ملک پس از اجرای این مالیات نامعلوم است و ممکن است عواقب نگران کننده ای به همراه داشته باشد.
برخی دیگر از صاحب نظران با تمجید از طرح مالیات بر عایدی مسکن، بر اجرای این پروژه تاکید می کنند و در شرایط کنونی مالیات بر خانه های خالی را بهترین روش برای کنترل تورم و سرمایه گذاری کالایی در بخش مسکن می دانند.
یک کارشناس اقتصادی با حمایت از این طرح خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت های بخش ملک و املاک نباید سرمایه گذاری در این حوزه دچار اختلال شود ولی باید از خانه های خالی از سکنه مالیات اخذ شود، در غیر این صورت میلیاردها تن نهاده های ساختمانی هدر می رود.
در کشور ما مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای خرید و فروش می شود و سرمایه گذاران با هدف کسب سود بیشتر اقدام به خرید و بدون استفاده گذاشتن آپارتمان ها می نمایند، تا در هنگام تورم و گرانی واحد خود را به فروش رسانده و سود قابل توجهی از این راه بدست آورند.
منبع : ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.