نقش خریداران در التهاب و ثبات بازار مسکن

آرش توکلی
1398/04/19
186
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقش خریداران در التهاب و ثبات بازار مسکن

در چند ماه اخیر میزان عرضه و تقاضا عامل تاثیر گذاری برای قیمت گذاری و رونق معاملات مسکن بوده است. مالکان و سازندگان قیمت های پیشنهادی خود را با نرخ تورم و شرایط اقتصادی تنظیم کرده

در چند ماه اخیر میزان عرضه و تقاضا عامل تاثیر گذاری برای قیمت گذاری و رونق معاملات مسکن بوده است. مالکان و سازندگان قیمت های پیشنهادی خود را با نرخ تورم و شرایط اقتصادی تنظیم کرده و پیشنهادهایی سرسام آور و غیر منطقی برای فروش واحدهای مسکونی خود به مشتریان ارائه می دهند. سوداگران نیز با مشاهده نیاز مردم و فصل داغ اجاره و خرید خانه با هدف کسب سود بیشتر اقدام به بازار گرمی و نرخ گذاری دلخواه می نمایند تا التهاب بازار املاک تشدید شود و از این فرصت برای کسب درآمد بیشتر بهره گیرند.
به گزارش متراژ سامانه اجاره و خرید خانه با کد رهگیری معتبر، افزایش نرخ خرید و فروش مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در دو سال اخیر به واقع تعداد جامانده های مسکن را زیاد کرده و این موضوع نشان داد در صورت عدم هجوم برای خرید مسکن از سوی سرمایه گذاران غیر مصرفی، شاید رشد قیمت مسکن تا این حد رخ نمی داد. برخی از سرمایه گذاران با مشاهده التهاب بازارهای موازی و رشد نرخ ارز اقدام به خرید خانه به عنوان کالای سرمایه ای نمودند این حرکت باعث التهاب مجدد و افزایش تقاضا شد و در نتیجه سوداگران قیمت های کاذب و خلاف واقعی را برای معامله پیشنهاد داده و سرمایه گذار با استدلال رشد مجدد نرخ ها زیر بار امضای قرارداد خرید با قیمت نجومی رفت.
نبود قانون و نظارت دستگاه های ذی ربط نیز باعث شد تا افراد مختلف دست به سوداگری و سو استفاده زده و التهاب قیمتی در بازار مسکن به بالاترین حد خود برسد. سایت های اینترنتی نیز امکان درج آگهی های رایگان فروش را در اختیار دلالان قرار داده تا آن ها با استفاده از نرخ عوام فریبانه حباب قیمتی را ایجاد و از این فرصت برای کسب سود بهره لازم را ببرند. وزارت راه و شهرسازی نیز اقدام خاصی در راستای ساماندهی به بازار اجاره و فروش خانه انجام نداد و تنها طرح هایی برای افزایش قدرت خرید مردم ارائه داده است.
در صورت تنظیم و عدم هجوم خریداران، کارشناسان معتقد اند نرخ خرید و فروش مسکن با کاهش چشم گیری مواجه خواهد شد.
منبع: شهرخبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.