نوسانات ارزی، عامل نابسمانی بازار مسکن

آرش توکلی
1397/05/08
194
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نوسانات ارزی، عامل نابسمانی بازار مسکن

بازار ملک و املاک به علت وجود تقاضای سرمایه و حضوردلالان مسکن در ایران، از تغییر و تحولات بازار ارز و سکه تاثیر پذیر است و باعث ایجاد سوداگری در خرید و فروش آپارتمان ها می شود. رشد نرخ ارز از سویی موجب تورم اقتصادی

بازار ملک و املاک به علت وجود تقاضای سرمایه و حضوردلالان مسکن در ایران، از تغییر و تحولات بازار ارز و سکه تاثیر پذیر است و باعث ایجاد سوداگری در خرید و فروش آپارتمان ها می شود. رشد نرخ ارز از سویی موجب تورم اقتصادی و از طرفی باعث گرانی قیمت مصالح ساختمانی و هزینه کلی ساخت و ساز در کشور شده است.
برخی از مدیران دولتی با اذعان این موضوع که عامل گرانی مسکن، نوسانات ارزی می باشد، در جست جوی راهکاری برای برون رفت از این اوضاع ناپایدار هستند، اما برخی از اعضای کابینه رییس جمهور از جمله سخنگوی هیات دولت معتقد است، بازار ملک و املاک از تغییرات ارزی و تحریم ها اثری نخواهد پذیرفت.
به گزازش متراژ بزرگ ترین پورتال جامع خرید و فروش واحدهای مسکونی به نقل از مهر، محمد باقر نوبخت، در روزهای پایانی تیر ماه در جمع رسانه ها عنوان کرد: حوزه مسکن یکی از اصلی ترین بخش های اشتغال زا است که تحریم ها و نوسانات بازار سکه و دلار تاثیری بر آن نگذاشته و دولت در این بخش بیش از 30000 هزار فرصت شغلی محیا ساخته است.
با این حال معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی 18 خرداد در پاسخ به سوالاتی که در خصوص سازوکار وزارت راه برای کنترل قیمت املاک مطرح شد، خاطر نشان کرد: افزایش نرخ خرید و فروش مسکن ارتباط مستیقمی با بازارهای موازی و تورم اقتصادی دارد و این رشد تعرفه به دلیل ایجاد تورم اقتصادی بیش از حد به وقوع پیوسته است.
حامد مظاهر نیا در خصوص تعادل قیمت و ثبات بازار ملک و املاک افزود: پیش بینی تعیین رشد تعرفه خانه زمانی محقق می شود که بازار سکه و دلار ثبات پیدا کند و در حال حاضر به دلیل رشد روز افزون قیمت طلا و ارز، ناپایداری و افزایش قیمت نجومی آپارتمان ها امری بدیهی می باشد.
منبع: خبرگزاری مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.