نکاتی که باید در هنگام خرید ملک بدانیم

سعیده قنبری
1397/01/28
283
زمان مطالعه: 9 دقیقه
نکاتی که باید در هنگام خرید ملک بدانیم

خرید خانه از جمله‌ خریدهایی است که ممکن است در طول عمر هرکسی یک بار اتفاق بیفتد و این روزها به دلایل مختلف اقتصادی افراد بیشتری بدنبال خرید ملک می روند. از طرفی خرید خانه، به‌خصوص برای اولین بار، ممکن است ترسناک به‌نظر برسد چرا که روی آینده‌ی مالی شما تأثیر خواهد گذاشت. متراژ، به نکته هایی می پردازد که هنگام خرید ملک (مسکونی، تجاری، اداری، مغازه و یا زمین) حتما باید به آن توجه داشته باشید تا بدون هیچ نگرانی خرید ملک خود را انجام و تکمیل کنید.

خرید خانه از جمله‌ خریدهایی است که ممکن است در طول عمر هرکسی یک بار اتفاق بیفتد و این روزها به دلایل مختلف اقتصادی  افراد بیشتری بدنبال خرید ملک می روند. از طرفی خرید خانه، به‌خصوص برای اولین بار، ممکن است ترسناک به‌نظر برسد چرا که روی آینده‌ی مالی شما تأثیر خواهد گذاشت. متراژ، به نکته هایی می پردازد که هنگام خرید ملک (مسکونی، تجاری، اداری، مغازه و یا زمین) حتما باید به آن توجه داشته باشید تا بدون هیچ نگرانی خرید ملک خود را انجام و تکمیل کنید.
افرادی که بدنبال ملک مسکونی می گردند تمایل بیشتری به خرید خانه های نوساز دارند که اینگونه ملک ها ممکن است مشکلاتی نیز به همراه خود داشته باشند از جمله این که یک مالک که شامل دو شخص حقیقی/حقوقی "صاحب زمین" و "سازنده" است که گاهی با یکدیگر اختلافاتی دارند و ممکن است بدون اطلاع هم ملک را بفروشند پس هنگام خرید ملک نو‌ساز که هنوز سند آن مشخص نیست به این نکته توجه کنید و سعی کنید هر دو مبایعه نامه را امضا کنند.
درصورتی که تمایل به خرید ملک پیش‌فروش دارید با ریسک مواجه هستید اگر فرد فروشنده کلاهبردار نباشد احتمال ورشکستگی، فوت و سایر احتمال‌ها باعث می‌شود سرمایه شما از دست برود یا سالها بلاتکلیف بماند.
اغلب ممکن است خانه های تازه ساز به دلایل گوناگون میلیونها تومان به شهرداری بدهکار و صاحب ملک قصد تسویه حساب با شهرداری را نداشته باشد در این مواقع گفته می شود یک‌پنجم پول بابت سند نگهداری می شود درحالی که مبلغ بدهی به شهرداری بسیار بیشتر است. در صورت تمایل می توانید خانه ای خریداری کنید که یک و یا دو سال از عمر آن گذشته و مشکلاتش معلوم شده و تکلیف سند آن معلوم شده است.
بهتر از مالک، پایان کار شهرداری (گواهی ساختمان) را درخواست کنید در صورتی که ملک گواهی ساختمان داشته باشد نشان دهنده عدم مشکل با شهرداری است و اگر ابهام و یا سوالی دارید با در دست داشتن کپی گواهی ساختمان می توانید از شهرداری سوالات خود را بپرسید.
چنانچه ملک مدنظرتان دارای گواهی ساختمان است اما صورت مجلس تفکیکی (تقسیم نامه) ندارد حتما از فروشنده علت را جویا شوید زیرا زمانی که ملک، گواهی ساختمان دارد در مرحله بعد می تواند صورت مجلس تفکیکی بگیرد، قاعدتا ظرف دو تا سه ماه، مراحل بعدی طی شده و اداره ثبت املاک، سند تک برگی صادر می‌کند.
لازم است که بدون داشتن رودربایستی از فروشنده مدارک هویتی او را بخواهید و با دقت مشخصات سند ملک و بقیه مدارک را بررسی کنید. آدرس و مشخصات ملک را که در سند ملک ذکر شده است با موقعیت واقعی ملک مقایسه کنید. هرگونه مغایرتی را قبل از خرید برطرف نمایید. درصورتی که فروشنده ادعای وکالت بلاعزل شخص دیگری را برای فروش دارد قبل از ادامه روند، از دفتراسناد رسمی که وکالتنامه در آن ثبت شده، استعلامهای لازم را جویا شوید.
هر ملک موجود دارای یک کد پستی 10 رقمی منحصربفردی است که در سند ملک درج می شود از فروشنده بخواهید تاییدیه این کدپستی را از اداره پست بگیرد لذا این کدپستی منحصربفرد مبنای تنظیم مبایعه نامه است.
قولنامه یا مبایعه نامه هایی که در بنگاه های معاملاتی بصورت دستی تکمیل و تنظیم می شود را هرگز بعنوان مستندات معامله قبول نکنید. بنگاه موظف است مبایعه نامه را در برگه های مخصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و مبایعه نامه پرینت شده باید هولوگرام اتحادیه را داشته باشد و مشخصات بنگاه مشخص باشد.
کد رهگیری بر اساس کد پستی ده‌رقمی و آدرس ملک صادر می‌شود. کد رهگیری از طریق "سامانه ثبت معاملات واملاک ایران"(http://www.iranamlaak.ir) صادر شده است. اگر کد پستی شما درست ثبت شده باشد بنگاه یا فروشنده نمی‌توانند ملک را به فرد دیگری بفروشند. به هیچ وجه به صحبت هایی مبنی بر اینکه کد هگیری کاربردی ندارد توجه نکنید. نباید هزینه اضافه‌ای بابت ارایه کد رهگیری پرداخت کنید.
در شرایطی که ملک مستاجر دارد قبل از خرید، مستاجر را از فروش آگاه نمایید و در جلسه ای با حضور همه طرفین، قرارداد اجاره را جابجا کنید.
حتما هنگام خرید خانه، سایر ملحقات آن نظیر پارکینگ، انباری، حیاط و تراس را به دقت رویت نمایید. اگر خانه دیوارهای مشترک دارد در مورد میزان انتقال صدا تحقیق کنید. به صدای موتورخانه، آسانسور، مترو و ... توجه کنید. خانه را در روز ببینید تا به میزان نورگیری پی ببرید. مواظب باشید "پارکینگ مزاحم" را به اسم پارکینگ معمولی به شما نفروشند.
حتما قبل از خرید ملک از همسایه‌ها و بخصوص مستاجرینی که در آن آپارتمان هستند در مورد مشکلات احتمالی ملک، پرس و جو کنید. بررسی کنید فروشنده بابت شارژ و دلایل دیگر به آپارتمان بدهکار نباشد.
با مراجعه به اینترنت میزان حق کمیسیون بنگاه‌دار را از سایت اتحادیه مشاورین املاک پیدا کنید. الان معاملات زیر پانصد میلیون تومان، از هر طرف نیم درصد مبلغ معامله به عنوان کمیسیون دریافت می شود.
خریدار باید براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده است به همراه چک رمز دار باقی مبلغ معامله حاضر شود.
در صورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر، حتما از سردفتر دفترخانه، گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید.
چنانچه فروشنده هستید، فراموش نکنید که حضور شما در روز مقرر برای تنظیم سند کافی نیست و می بایست در روز مقرر، استعلامات لازم شامل تسویه عوارض شهرداری و تسویه اداره دارایی بابت مالیات را جهت انتقال سند قبلا انجام داده باشید. استعلام اداره ثبت هم باید قبلا توسط دفترخانه انجام شده باشد.
چنانچه خریدار هستید، فراموش نکنید که حضور شما بدون همراه داشتن باقیمانده ثمن معامله، در حکم عدم حضور شماست. مطمئن شوید که ملک در وثیقه یا رهن یا در توقیف نباشد،  بررسی کنید که مواردی مانند آب، برق، گاز، تلفن، پارکینگ و انباری به طور روشن در سند توصیف شده باشد.
درصورتی که فرد دیگری مبایعه نامه را امضا می‌کند، و مالک نیست، بلکه وکیل یا سرپرست یا قیم مالک است، مفاد وکالتنامه را از لحاظ اینکه موکل "حق فروش و گرفتن قیمت مال را دارد و یا خیر" را دارد، جویا شوید و اگر امضاکننده ولی(سرپرست)مالک است، مطمئن شوید در زمان امضای قولنامه، توسط ولی، کودک، بالغ نشده است. همچنین در جایی که امضاکننده قیم مالک است، باید روشن شود آیا قیم به تنهایی حق فروش مال را دارد یا با دخالت مقام قضایی چنین حقی برای او در نظر گرفته شده است.
 اگر مورد معامله از طریق ارث به فروشنده رسیده، باید گواهی انحصار وراثت را ببینید. فتوکپی برابر اصل آن را نیز از فروشنده بگیرید و همچنین تصفیه حساب مالیات بر ارث را نیز از فروشنده بخواهید.
خریدار باید مطمئن شود که فروشنده ممنوع‌المعامله یا مشمول فراری نظام وظیفه نباشد که در این حالت فروشنده قادر به انتقال رسمی ملک به خریدار نخواهد بود.
عبارت "اسقاط کافه خیارات ولو خیارات غبن فاحش " که در متن مبایعه نامه وجود دارد بدین معنی است که فروشنده و خریدار اختیار هرگونه پشیمانی وبه هم زدن معامله را از خود سلب می کنند. بنابراین حواستان باشد پس از امضای مبایعه نامه، حتی اگر سرتان کلاه رفته باشد به هم زدن معامله و استفاده از سازوکار قانونی بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.
تقریبا همه مطالبی که در بالا بیان شد وظیفه مشاور املاک می باشد. یک مشاور املاک خوب باید تسهیل کننده معامله و متعادل کننده ریسک بین فروشنده و خریدار باشد و به گونه ای معامله را انجام دهد که هر دو طرف با اعتماد و بدون نگرانی باشند. اما واقعیت این است که همه مشاورین املاک اینگونه نیستند. بسیاری از آنها عجله دارند معامله سریعتر انجام شود و کمیسیون خودشان را بگیرند و به فکر طرفین معامله بخصوص خریدار نیستند. حتی بعضی مواقع با یک طرف معامله تبانی می کنند. بنابراین به مشاور املاک اعتماد کامل نداشته باشید.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.