هزینه وام مسکن برای افراد متأهل افزایش یافت

رکسانا معمر
1399/08/06
2427
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هزینه وام مسکن برای افراد متأهل افزایش یافت

هزینه وام مسکن در روز جاری افزایش یافت. این اتفاق سبب شد تا نرخ سود موثر وام مسکن پس از دو روز کاهش دوباره با افزایش مواجه شود. در این مقاله علل این اتفاق را بررسی کرده‌ایم.

پیش از پرداختن به موضوع اصلی لازم است ابتدا شما را با مفهوم اوراق تسه آشنا کنیم. 

اوراق تسه چیست؟

اوراق تسه چیست؟

اوراق تسهیلات مسکن یا همان اوراق تسه، برگه های بهاداری است که برای خرید و فروش امتیاز وام مسکن استفاده می شود و با هر کدام از این برگه ها می توان 500 هزار تومان وام گرفت. یعنی شما برای دریافت 80 میلیون تومان وام، نیاز به 160 عدد برگه دارید.
امتیاز وام مسکن به صورت اوراق قابل خرید و فروش است و چون این معاملات در کارگزاری های بورس انجام می شوند، لازم است که در ابتدا یک کد معاملاتی بورسی دریافت کنید. برای این منظور می توانید به کارگزاری های فرابورس مراجعه کنید.

اگر شما قصد فروش امتیاز وام مسکن خود را دارید می توانید به شعبه ای که در آن سپرده گذاری کرده اید، مراجعه نموده و امتیاز وام خود را به صورت اوراق تسه دریافت کنید و آن ها را از طریق کارگزاری هایی که ذکر شد به فروش برسانید. برای خرید این اوراق هم باید از طریق همین کارگزاری ها اقدام به دریافت اوراق نموده و سپس به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید.

اتفاقی که رخ داده که به موجب آن هزینه وام مسکن برای متأهلین بیشتر شده، این است که هزینه خرید اوراق تسه در بازار با اندکی افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۹۲ هزار و ۳۱۸ تومان رسید. این افزایش قیمت، در ابتدا سبب افزایش هزینه وام مسکن شده و در نهایت نرخ سود موثر برای مجرد‌ها و متاهلین را نیز کمی افزایش داد. این در حالی است که هزینه اوراق مسکن در دو روز کاری گذشته سیر نزولی داشت.

هزینه خرید اوراق مسکن

هزینه خرید اوراق مسکن

در روز ۵ آبان ماه، بانک مسکن اعلام کرد هر ورق از اوراق تسه در بازار قیمتی معادل با تقریبا ۹۲ هزار و ۳۱۸ تومان دارد. این درحالی است که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که مبلغ وام مسکن برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متأهلین ۲۴۰ میلیون تومان است، مجرد‌ها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود؛ بنابراین مجرد‌ها برای اخذ وام مسکن باید ۲۵ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان و متأهیلین ۴۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان اوراق تهیه کنند.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شود.

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد. در همین راستا نرخ اسمی برای اتخاذ وام ۱۷.۵ درصد اعلام شده است. اما این سود در شرایطی است که در قبال اخذ وام هزینه‌ای پرداخت نشده باشد. در شرایطی که برای اتخاذ وام، هزینه خرید اوراق نیز متحمل شود، در محاسبه نرخ سود بایستی مبلغ هزینه را از کل مبلغ دریافتی وام کسر کرد. در این صورت کاهش مبلغ دریافتی بر میزان سود بانکی وام خواهد افزود. با توجه به اینکه هزینه اوراق برای مجرد‌ها در روز دوشنبه ۲۵ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان و برای متأهلین ۴۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان محاسبه شده است؛ بنابر توضحیات یاد شده با کسر این هزینه‌ها از مبلغ وام مسکن اشخاص، نرخ سود موثر برای مجرد‌ها از ۱۷.۵ درصد به ۲۳.۱۸ درصد و برای متأهلین به ۲۳.۰۲ درصد افزایش می‌یابد.

مجموع هزینه وام مسکن در طول ۱۲ سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه‌های مجردینی که امروز برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند، برابر با ۱۸۵ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متأهلین ۳۴۴ میلیون و ۱۶ هزارتومان برآورد می‌شود.

محاسبات تهیه اوراق مسکن برای شنبه ۳ آبان ماه نشان می‌دهد که هزینه وام مسکن در امروز نسبت به فروش قبلی برای مجردین ۲۳۴ هزار تومان و برای متأهلین ۴۰۲ هزار تومان افزایش یافته است.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.