هیجان بازار مسکن فروکش کرد

آرش توکلی
1398/02/02
180
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هیجان بازار مسکن فروکش کرد

در روزهای اخیر سرمایه گذاری در بازارهای خودرو و بورس افزایش یافته و میزان هدایت پول های سرگردان در بازار مسکن با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

در روزهای اخیر سرمایه گذاری در بازارهای خودرو و بورس افزایش یافته و میزان هدایت پول های سرگردان در بازار مسکن با کاهش چشم گیری مواجه شده است. در شش ماه دوم سال گذشته میانگین قیمت خرید و فروش مسکن به بیش از 70 درصد رشد یافت و تعرفه خرید خانه به سقف قیمت رسید. متقاضیان به دلیل کاهش قدرت مالی و عدم تاثیر گذاری تسهیلات بانکی به منظور معامله ملک مورد نظر خود، از حضور و ثبت قرارداد رسمی در مشاورین املاک منصرف شدند و بازار مسکن به سمت رکود هدایت شد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک کشور، بر اساس مشاهدات میدانی بازار ملک و املاک در قیاس با بازارهای رقیب مانند طلا و ارز به قله قیمتی چهار سال گذشته خود دست یافته و در فروردین ماه 98، حجم معاملات به کمترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است. این موضوع باعث نگرانی مشاورین املاک و کارشناسان شده و صورت استمرار سوداگری و دلالی در این بازار، خریدار موفق به انتخاب و معامله ملک دلخواه خود نخواهد شد. استمرار این وضعیت باعث ایجاد تورم در حوزه مسکن و کاهش سرمایه گذاری انبوه سازان می شود. در شرایط فعلی بساز و فروش ها به دلیل جهش نرخ مصالح ساختمانی، علاقه ای به شروع پروژه های جدید ندارند و در انتظار وعده های دولت مبنی بر حمایت از این قشر هستند.
در حال حاضر ورود نقدینگی به سمت بازار ارز و بورس بیشتر شده و کارشناسان معتقدند بازار بورس اوضاع بهتری نسبت به طلا و سکه دارد. در صوت عدم حمایت دولت و محقق نشدن وعده های وزیر راه مبنی بر توزیع کارت اعتباری مصالح برای انبوه سازان، نرخ خرید هر متر مربع بار دیگر با افزایش همراه می شود و وضعیت را برای متقاضیان بسیار دشوار می سازد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.