وضعیت اجاره بها در سال 97 چگونه خواهد شد؟

آرش توکلی
1397/02/22
254
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت اجاره بها در سال 97 چگونه خواهد شد؟

متراژ در این مقاله به بررسی وضعیت اجاره بها در سال 1397 با توجه به نوسات بازار مسکن و شرایط اقتصادی ارز و طلا می پردازد. با نزدیکی به فصل تابستان یکی از نگرانی های اصلی اجاره نشین ها، میزان افزایش قیمت رهن و اجاره املاک است. صاحبان خانه نیز با مشاهده وضعیت گرانی ارز و سکه و شرایط ناپایدار اقتصادی کشور سعی در افزایش اجاره بهای خود دارند

متراژ در این مقاله به بررسی وضعیت اجاره بها در سال 1397 با توجه به نوسانات بازار مسکن، ارز و طلا می پردازد.
با نزدیکی به فصل تابستان یکی از نگرانی های اصلی اجاره نشین ها، میزان افزایش قیمت رهن و اجاره املاک است. صاحبان خانه نیز با مشاهده وضعیت گرانی دلار، سکه و شرایط ناپایدار اقتصادی کشور سعی در افزایش اجاره بهای خود دارند.
با نگاهی به آمارهای رسمی مشاهده می شود، میانگین تعرفه اجاره در کلان شهرهایی همچون تهران، در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و به میزان 20 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که به طور متوسط از سال 1393 تا 1395 سالانه این میزان 10 درصد زیاد شده است.
در سال جاری علاوه بر دو مولفه تورم عمومی و تورم مسکن میزان ساخت و ساز نیز  به عنوان عامل اصلی در تعیین تعرفه در ملک و املاک تاثیر گذار خواهد بود.
با مقایسه آمار تورم مسکن و هزینه اجاره می توان به این نتیجه رسید که نرخ رشد اجاره بها در 4 ساله گذشته با بالاترین حد خود رسیده است و هزینه اجاره نشینی  با تورم 25 درصدی مواجه شده و صاحبان مسکن برای تمدید قرارداد اجاره،هزینه ای سرسام آور را مطالبه می نمایند.
آرامش و ثبات رهن و اجاره مسکن به دو دلیل خاتمه یافت: نخست وضعیت اقتصادی و تاثیر افزایش سکه و ارز که باعث رکود بازارهای صنعتی و ساختمانی شد و هم چنین سوء استفاده دلالان مسکن و تعرفه گذاری غیر منطقی ملک و املاک توسط آن ها.
در سالیان گذشته گروهی ازصاحبان آپارتمان های نوساز و چند سال ساخت که قصد فروش ملک خود را داشتند، اما با کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم مواجه شدند ولی با شروع سال 1396 و رونق مجدد بازار مسکن بخش قابل توجهی از واحدهای آماده فروش را در معرض اجاره قرار دادند.
در صورت افزایش تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها و افزایش وام مسکن پیش بینی می شود میزان خرید خانه به ویژه منازل مسکونی با متراژ کمتز از 100 متر رونق یابد و حباب قیمت اجاره بها که در سال 1397 به بالاترین حد خود رسیده،شکسته شود و اجاره نشین ها با آرامش و قیمت مناسب تری واحدهای مسکونی را انتخاب و هزینه اجاره را بپردازند.
منبع/شهر خبر

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.