وضعیت بازار مسکن و معاملات مسکن در هفته پایانی مهر

الهه بهشتی
1398/08/03
347
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وضعیت بازار مسکن و معاملات مسکن در هفته پایانی مهر

تعداد معاملات مسکن در مهرماه، بحث برانگیزترین موضوع اخبار بازار مسکن بود، چراکه تعداد این معاملات نسبت به ماه گذشته افزایش یافته بود اما همچنان تعداد آن در مقایسه با سال های قبل، خبر از رکود شدید در بازار ملک می داد.

در هفته گذشته، بیشتر اخبار بازار مسکن، حول محور معاملات مسکن چرخیدند. طبق روال همیشه، در اولین روز از شروع هفته جدید، مروری خواهیم داشت بر مهم ترین اخبار هفته قبل. 
تعداد معاملات مسکن در مهرماه، بحث برانگیزترین موضوع اخبار بازار مسکن بود، چراکه تعداد این معاملات نسبت به ماه گذشته افزایش یافته بود اما همچنان تعداد آن در مقایسه با سال های قبل، خبر از رکود شدید در بازار ملک می داد. هفته گذشته دیدگاه های مختلفی را در این رابطه بررسی کردیم که در خبر امروز به اختصار به بیان هر کدام خواهیم پرداخت. پس اگر اخبار هفته قبل را دنبال نکرده اید، امروز با ما همراه باشید.

 

آیا افزایش معاملات مسکن نشانه رونق گرفتن بازار مسکن است؟

افزایش تعداد معاملات مسکن در مهرماه ممکن است این دیدگاه را به وجود بیاورد که بازار ملک از رکود خارج شده است. اما باید توجه کرد که تعداد این معاملات هنوز نسبت به سال های گذشته در همین زمان کم است. افزایش معاملات در مهرماه برخلاف سال های گذشته، می تواند به این معنی باشد که تعداد معاملات به کف رسیده و بازار مسکن از حالت طبیعی عرضه و تقاضا خارج شده است.
در حال حاضر متقاضیان مسکن به دو دسته مصرفی و سرمایه گذار تقسیم می شوند که هر دو دسته به دنبال واحدهای زیر قیمت می گردند. به گفته مشاوران املاک، برخی از مالکان واحدهای نوساز نیز به دلیل اخبار مبنی بر گران شدن مصالح ساختمانی، از فروش واحدهای خود موقتاً منصرف شده اند اما با این وجود، باز هم تعداد خریداران نسبت به تعداد فایل های موجود در بازار کم است.

 

وضعیت قیمت مسکن به چه صورت است؟

قیمت مسکن تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، این می تواند به دلیل خروج 70 درصدی سرمایه گذاران از بازار باشد. حسام عقبائی افزود: تنها 20 درصد از متقاضیان ملک را خریداران مصرفی تشکیل می دادند که حدود 12 درصد از آن ها هم توان خرید ندارند. با وجود ظرفیت پایین خریداران باقی مانده، پایین آمدن قیمت ها طبیعی است هرچند قیمت ها هنوز از قیمت های واقعی فاصله دارند.

 

آیا روند کاهش قیمت مسکن ادامه خواهد داشت؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است بعد از پایان ماه صفر، خرید و فروش مسکن افزایش خواهد یافت چرا که عده زیادی از مردم به دلایل مذهبی از انجام معامله در این ماه خودداری می کردند. وی همچنان معتقد است که کاهش 42 درصدی تعداد معاملات ملک می تواند فرصت را برای چانه زنی بین خریدار و فروشنده فراهم کند و اگر روند به همین صورت پیش برود، کاهش قیمت مسکن تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
این بود مهم ترین اخبار بازار مسکن که در هفته گذشته در بخش خبری متراژ مورد بحث قرار گرفت. امیدواریم پیش بینی های صورت گرفته به واقعیت بپیوندند و روند کاهش قیمت مسکن و افزایش تعداد معاملات مسکن ادامه دار باشد.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.