وضعیت خرید و فروش املاک کلنگی در شهر تهران

آرش توکلی
1398/02/18
218
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت خرید و فروش املاک کلنگی در شهر تهران

در چند ماه اخیر قیمت مصالح ساختمانی با افزایش سرسام آوری روبه رو شد و برخی از ملزومات ساختمانی که در داخل کشور نیز تولید می شود با تاثیر پذیری

در چند ماه اخیر قیمت مصالح ساختمانی با افزایش سرسام آوری روبه رو شد و برخی از ملزومات ساختمانی که در داخل کشور نیز تولید می شود با تاثیر پذیری از بازارهای موازی از جمله ارز و طلا با رشد نرخ همراه گردید. انبوه سازانی که در حال ساخت پروژه های مسکونی خود بودند، با مشاهده وضعیت نابسمان مصالح ساختمانی از ادامه ساخت منصرف شده و در انتظار ثبات نرخ مصالح ساختمانی برای ادامه روند ساخت شدند. برخی از سرمایه گذاران نیز با مشاهده وضعیت بازار مسکن و کاهش سود دهی بخش احداث واحدهای مسکونی از سرمایه گذاری در این بازار پشیمان و نقدینگی خود را به سمت دیگر بازارهای سود ده هدایت کردند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع خرید و فروش آنلاین مسکن، کارشناسان بازار ساخت و ساز و انبوه سازان در حالی از کمیاب شدن زمین و املاک کلنگی مناسب برای ساخت در بازار فروش زمین و ملک کلنگی خبر می دهند که کاهش آگهی های مربوط به عرضه زمین مناسب برای ساخت آپارتمان در روزهای اخیر این موضوع را تایید می کند. در روزهای اخیر فایل های مربوط به فروش خانه های قدیمی بسیار کمیاب شده و آگهی های محدود خانه های کلنگی نیز در مناطق غیر قابل استفاده و حاشیه تهران می باشد.
بر اساس مشاهدات میدانی، بیش از 50 درصد از ساخت و سازهای شهر تهران روی زمین املاک کلنگی و قدیمی بعد از تخریب بنا صورت می گیرد. در حال حاضر بساز و بفروش ها با دو مشکل کمبود عرضه مناسب و بالا بودن سطح قیمت زمین ها در مقایسه با ارزش واقعی آن ها روبه رو هستند، این در حالی است که نوسانات ارزی، هزینه ساخت و ساز را افزایش داده و نقدینگی مورد نیاز برای خرید و تامین مصالح ساختمانی با افزایش چشم گیری مواجه شده است.
دولت و وزیر راه و شهرسازی با آگاهی از کاهش ساخت و ساز مسکن به دلیل افزایش مصالح ساختمانی به انبوه سازان وعده داده تا کارت اعتباری خرید مصالح ساختمانی در اختیار آن ها قرار گیرد و سازندگان ملزومات ساختمانی را با قیمت پایین تر خریداری نمایند. هم چنین طرح در اختیار گذاشتن زمین و املاک کلنگی به انبوه سازان در حال تدوین می باشد که در صورت ابلاغ و اجرای صحیح آن قیمت تمام شده مسکن در سال جاری ممکن است با کاهش همراه شود.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.