وضعیت پرداخت وام مسکن در سال 98

آرش توکلی
1398/03/26
182
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت پرداخت وام مسکن در سال 98

از نیمه دوم سال گذشته همزمان با اعمال تحریم های جدید و نوسان شدید قیمت ها در بازارهای موازی نظیر طلا و ارز، بخش املاک نیز با افزایش قیمت همراه شد و

از نیمه دوم سال گذشته همزمان با اعمال تحریم های جدید و نوسان شدید قیمت ها در بازارهای موازی نظیر طلا و ارز، بخش املاک نیز با افزایش قیمت همراه شد و میانگین تعرفه خرید و فروش مسکن بیش از 80 درصد رشد یافت. این موضوع سبب شد تا قدرت خرید مردم و میزان استفاده از تسهیلات مسکن کاهش یابد، زیرا پس از رشد قیمت ها میزان پوشش دهی تسهیلات مسکن برای خرید خانه حتی 20 درصد از هزینه کل آپارتمان را نیز در بر نمی گرفت و به همین دلیل متقاضیان تمایلی به استفاده از این وام نشان نداند. پس اندازهای مردم نیز که با رویای خرید خانه و صاحب خانه شدن صورت می گرفت به دلیل جهش ناگهانی قیمت مسکن، ناکارآمد شد و در کلان شهرها حجم معاملات با افت قابل توجهی همراه شد.
به گزارش سرویس خبری متراژ، کارشناسان مسکن معتقد اند در سال جاری با توجه به تورم اقتصادی و رشد سرسام آور هزینه خرید خانه، سقف تسهیلات مسکن باید متناسب با این هزینه ها افزایش یابد و به خصوص در کلان شهرها میزان پوشش دهی وام بانکی قادر به تامین 40 درصد از هزینه خرید آپارتمان را داشته باشد. اما تاکنون دولت و بانک مسکن در خصوص افزایش وام مسکن در سال 98 و نحوه اعطای تسهیلات به متقاضیان به جمع بندی نهایی نرسیده اند و با گذشت بیش از 3 ماه از سال جاری هنوز تکلیف میزان تسهیلات برای خرید خانه مشخص نشده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از بانک مسکن، تسهیلات اعطایی این بانک در دو ماه ابتدایی امسال در بخش خرید مسکن 17 هزار و 344 فقره به ارزش 933 میلیارد و 865 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است. این تسهیلات اعطایی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش یافته است.اما حجم تسهیلات  مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 3 درصد با کاهش همراه بوده است.
کارشناسان معتقد اند در صورت اجرای برنامه های نظارتی و حمایتی دولت، بازار مسکن رونق مجدد خواهد یافت و وام خردی مسکن در سال 98 باید متناسب با هزینه خرید مسکن تنظیم شود تا حجم معاملات افزایش یابد.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.