پیش بینی آینده بازار مسکن پس از نقض برجام

آرش توکلی
1397/02/23
217
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی آینده بازار مسکن پس از نقض برجام

پس از خروج آمریکا از برجام قیمت خرید و فروش دلار به بیش از هشت هزار تومان رسید و نرخ خرید سکه نیز افزایش یافت . رشد تعرفه سکه و ارز و رکود اقتصادی تاثیر مستقیی بر بازار مسکن وصنایع وابسته به ساختمان سازی دارد وخروج ترامپ از برجام بازار ملک و املاک را نیز تحت شعاع قرار داده است

پس از خروج آمریکا از برجام قیمت خرید و فروش دلار به بیش از هشت هزار تومان رسید و نرخ خرید سکه نیز افزایش یافت.
رشد تعرفه سکه و ارز و رکود اقتصادی تاثیر مستقیی بر بازار مسکن و صنایع وابسته به ساختمان سازی دارد و خروج ترامپ از برجام بازار ملک و املاک را نیز تحت شعاع قرار داده است.
به گزارش متراژ به نقل از ایسنا، با توجه به این که صنایع و مواد اولیه ساخت مسکن از قبیل آهن، سیمان، گچ و آجر در داخل ایران تولید می شوند و به عوامل بیرونی همچون نوسانات نرخ ارز وابسته نیست، تورم و گرانی در بازار ملک و املاک غیرمنطقی به نظر می رسد.
تحولات ارزی با فاصله زمانی خاصی بر روی بازار مسکن اثر می گذارد و سرمایه گذاران با خرید و فروش ارز و کسب سود مقطعی سعی می کنند، ارزش افزوده خود را به سمت بازار ملک و املاک هدایت و با خرید خانه میزان سود خود را افزایش دهند.

هرچند که افزایش قیمت مصالح به سرعت باعث صعود قیمت خرید و فروش مسکن نخواهد شد ولی در بازه های زمانی میان مدت، سبب رشد تعرفه ملک و املاک می شود. به طور نمونه، در پاییز سال 1396 متوسط قیمت مصالح ساختمانی در تهران 12 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد.همچنین صنایع وابسته به فولاد تا بیش از 70 درصد و شن و ماسه حدودا 12 درصد گران شد.
میزان متقاضی نیز نقش مهمی در رونق بازار مسکن دارد، به طوری که از نیمه دوم سال گذشته خرید و فروش آپارتمان با کاهش قیمت مسکن و تسهیلات مناسب بانکی برای وام مسکن افزایش تدریجی داشته و استقبال متقاضیان خرید مسکن باعث رشد تعرفه نقل و انتقال املاک شده است.
با نگاهی به قیمت خرید آپارتمان با متراژهای متنوع در تهران به این نتیجه می رسیم که خانه های 200 متر با گرانی بیش از 48 درصد مواجه شده اند و دلالان مسکن سود عمده ای از خرید و فروش خانه با قیمت های فراتر از حد میانگین بازار، بدست آورده اند.
حال با توجه به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام و تشدید تحریم های بین المللی علیه کشور ایران، برخی از کارشناسان حوزه املاک عقیده دارند که این موضوع باعث گرانی و تورم در بازار مسکن نخواهد شد، اما سودهای مقطعی ناشی از معامله ارز و سکه می تواند باعث کاهش استقبال سرمایه گذاران مسکن شود.

منبع: ایسنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.