پیش‌بینی اوضاع مستأجران در سال 99

رکسانا معمر
1398/12/13
3610
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیش‌بینی اوضاع مستأجران در سال 99

مستأجران که جمعیتی نزدیک 20 میلیون نفر را در ایران تشکیل می‌دهند، هر سال بخش اعزمی از درآمدشان صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. دانستن اوضاع بازار اجاره در سال 99 شاید برای برنامه‌ریزی مالی بهتر به این دسته از هموطنان کمک کند.

اجاره‌بها در دوساله‌ی اخیر متناسب با نوسانات سایر بازارها هم‌چون طلا و ارز و به تبع آن افزایش نرخ تورم، روندی صعودی به خود دیده است. مستأجران که جمعیتی نزدیک به 20 میلیون نفر را در ایران تشکیل می‌دهند، هر سال بخش عظیمی از درآمدشان صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. دانستن اوضاع بازار اجاره در سال 99 شاید برای برنامه‌ریزی مالی بهتر به این دسته از هموطنان کمک کند.
به گواه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران تا پایان بهمن ماه امسال به ۱۴ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش و نسبت به فصل پاییز امسال ۷.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت که افزایش متوسط قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته کمی بیش‌تر از نرخ تورم سالانه بوده است. 
در نقطه مقابل علی‌رغم افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات مسکن در کشور نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است که نشان‌دهنده رکود در بازار و کاهش تقاضا برای خرید است. 
هم‌چنین در سال ۱۳۹۸ هزینه اجاره‌بهای مسکن به طور متوسط در شهر تهران در فاصله زمستان ۱۳۹۷ تا زمستان ۱۳۹۸، افزایش ۳۱ درصدی داشته است. در مقابل اما میزان اجاره در شهر تهران به دلیل وجود تقاضای مؤثر، کاهش زیادی نداشته و در پاییز ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، کاهشی در حدود ۷ درصد را تجربه کرده است. 
 

افزایش فایل‌های اجاره در سال 99

افزایش عرضه فایل اجاره
 

به نظر می‌رسد که در سال ۱۳۹۹ با توجه به ضعیف بودن احتمال کاهش نرخ تورم و حفظ سطح فعلی آن، و در صورتی که بازارهای موازی هم‌چون طلا و ارز، نوسانات صعودی چشم‌گیری را تجربه نکنند، افزایش متوسط قیمت مسکن حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود. از سویی دیگر در صورتی که رکود در بازار هم‌چنان تداوم داشته باشد و میزان تقاضای خرید در بازار نسبت به امسال سیر نزولی خود را حفظ کند، شاید بتوان انتظار داشت که میزان افزایش قیمت مسکن به مراتب کم‌تر از نرخ تورم باشد. این مشابه روندی خواهد بود که در طول سال‌های ۹۳ و ۹۴ در کشور شاهد آن بودیم. این موضوع باعث خواهد شد که با توجه به حفظ  سطح تقاضا برای اجاره مسکن در سال آینده و کاهش تمایل مالکین برای فروش ملک در شرایط رکود، شاهد افزایش عرضه فایل‌های اجاره باشیم.  از سوی دیگر به دلیل هم‌بستگی بالای نرخ اجاره به عواملی هم‌چون نرخ تورم و سایر بازارها هم‌چون طلا و ارز و هم‌چنین قدرت بالای چانه‌زنی موجران، میزان افزایش نرخ اجاره در سطحی بالاتر از افزایش نرخ مسکن دور از انتظار نباشد و به احتمال زیاد بازار اجاره در سال آینده رونق بیش‌تری نسبت به بازار خریدو‌فروش خواهد داشت.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1399/02/15

Nazanin

من ده سال مستاجرم همسرم از لحاظ بینایی مشکل داره هیچ جا بهش کار نمیدن یه بچه پنج ساله دارم دختر چرا دولت یه نگاهی به ما نمیکنه من یه زن 26ساله کجا برم

1399/02/03

123456789

باسلام. دولت تدبیر و امید با نگاهی به تورم ها فکری به حقوق کارگران در سال جهش تولید بکند.21 درصد آنهم با این اوضاع؟؟؟؟؟