پیش‌بینی اوضاع مسکن در سال 99

رکسانا معمر
1398/11/28
2948
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پیش‌بینی اوضاع مسکن در سال 99

رونق معاملات مسکن تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت‌ها ثابت شده و معاملات کمتر می‌شوند. تقاضا برای مسکن در سه ماه بعد از ماه رمضان افزایش پیدا کرده و مجددا در دو ماه محرم و صفر، راکد می‌شود.

هر سال با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی اوضاع اقتصادی سال آینده داغ می‌شود. سال گذشته پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی تا حدودی درست از آب درآمد. اوایل اسفند ماه 97، برخی از کارشناسان درباره رشد قیمت مسکن براساس نرخ تورم نظراتی دادند. در سال 98 میانگین رشد قیمت‌ها حدودا با نرخ تورم متناسب بود. در این سال میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران نزدیک به 14 میلیون تومان رسید که نسبت به سال 97، 40 درصد رشد داشت. 
 

مروری بر نوسانات مسکن در سال 98

نوسانات قیمت مسکن در سال 98

روند تغییر قیمت‌ها در سال 98 به این صورت بود که تابستان با افت 8 درصدی قیمت روبه‌رو بودیم. از آبان‌ماه به‌مرور قیمت‌ها رشد پیدا کرد و این افزایش در ماه دی شدت گرفت. در حال حاضر خریدوفروش مسکن در تهران رونق پیدا کرده اما، این رونق آنقدر هم مثبت نیست. همیشه روال به این صورت بوده که در ماه‌های پایانی سال خریدوفروش مسکن رونق پیدا می‌کرده. علت این امر هم واضح است؛ 
خانواده‌هایی که به دنبال خرید آپارتمان در تهران هستند، ترجیح می‌دهند قبل از سال جدید تکلیف خودشان را روشن کنند. به‌علاوه، ترس از بالا رفتن قیمت مسکن، افراد را مجاب ‌می‌کند که معامله را به آن‌ طرف سال نیندازند. امسال اما متأسفانه، رونق معاملات در ماه‌های پایانی، در پاسخ به نیازهای مصرفی نبود. براساس بررسی کارشناسان، بیشتر معاملات صورت گرفته ناشی از تمایل سرمایه‌داران برای تبدیل پول نقد به ملک و زمین بوده است. این اتفاق به دلیل ایجاد یک حس کاذب درباره‎‌‎ی بالارفتن تقاضا، خود بر افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. نتیجه که تنها طرف متضرر در این حالت مصرف کننده‌ی واقعی است. امیدواریم با اجرای صحیح سامانه جامع املاک تا پایان سال، این گونه سوداگری‌ها کنترل شوند.
 

مسکن در سال 99 حرف تازه‌ای ندارد

تعادل میان عرضه و تقاضا در مسکن

روند تغییرات بازار مسکن در سال 99، مشابه سال 98 خواهد بود. به عقیده کارشناسان اقتصادی، رونق معاملات مسکن تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت‌ها ثابت شده و معاملات کمتر می‌شوند. تقاضا برای مسکن در سه ماه بعد از ماه رمضان افزایش پیدا کرده و مجددا در دو ماه محرم و صفر، راکد می‌شود. درباره افزایش قیمت‌ها نیز، احتمالا همانند سال 98، رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم خواهد بود. البته تمام این پیش‌بینی‌ها در شرایط نرمال اقتصادی قابل استناد هستند. اقتصاد ایران به دلیل نوسانات متعدد و تاثیر گرفتن بازارهای مختلف از هم، پیش‌بینی شرایط آینده را دشوار می‌‎کند. البته لازم به توجه است که تورم در آپارتمان‌های منطقه 1 تا 3 تهران به نسبت مناطق جنوبی همیشه کمتر است. پس اگر شما متقاضی خرید آپارتمان در جردن هستید، می‌توانید آگهی‌ها و قیمت‌های موجود را در متراژ ببینید.

سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: مدت‌هاست قیمت مسکن از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است. بدین معنا که تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده. وجوهی که هم‌اکنون به بخش مسکن می‌آیند ناشی از سرمایه‌گذاری هستند. چون با این وضعیت بدترین کار نگه داشتن پول نقد است. ممکن است بعد از افت بازار سرمایه، ‌بخشی از منابع به بازار مسکن حرکت کنند ولی به معنای تقاضای مصرفی و رشد قیمت نخواهد بود. معتقدم نهایت افزایش قیمت مسکن برای سال ۱۳۹۹ معادل نرخ تورم عمومی است.
 

ارز، مسکن و بورس؛ بازارهای تعیین کننده‌ی اقتصادی

تاثیر ارز بر مسکن

حسین عبده تبریزی، تحلیل‌گر اقتصادی، درخصوص وضعیت بازارها در سال آینده گفته است: قبلا زمانی که می‌خواستیم از اقتصاد ایران پیش‌بینی داشته باشیم، به اقتصاددانان مراجعه می‌کردیم و آنها براساس مدل‌ها، وضعیت آینده اقتصاد را پیش‌بینی می‌کردند. اما در حال حاضر به دلایل سیاسی و تحریم‌ها، مدل‌ها کمتر جواب می‌دهند و بیشتر باید سناریوسازی کرد. پیش‌بینی نمی‌کردم قیمت مسکن در عرض دو سال ۱۷۰ درصد افزایش پیدا کند و با دلار رقابت کند. زمانی که قیمت زمین دو برابر می‌شود یا شاخص بورس پنج برابر می‌شود، هیچ اشتغالی ایجاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: مردم به معجزه قیمت زمین و شاخص بورس معتقد شده‌اند و اگر با خطر ناامیدی مردم به این بازارها روبه‌رو شویم، این میزان نقدینگی به کجا خواهد رفت؟ نخستین مقصد ارز است و همه برنامه‌های دولت برای کنترل بازار ارز به هم می‌خورد.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

دیدگاه های ارزشمند شما

1398/12/20

نادر

همه چیز رو به افزایش و گرانی است.