چرا دستور العمل افزایش وام مسکن 98 ابلاغ نمی شود؟

آرش توکلی
1398/04/14
246
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا دستور العمل افزایش وام مسکن 98 ابلاغ نمی شود؟

یکی از بحث های داغ روزهای اخیر افزایش سقف وام مسکن در سال 98 می باشد. در سه ماه پایانی سال گذشته صحبت هایی مبنی بر رشد تسهیلات بانکی برای خرید خانه با توجه به تورم اقتصادی مطرح شد

یکی از بحث های داغ روزهای اخیر افزایش سقف وام مسکن در سال 98 می باشد. در سه ماه پایانی سال گذشته صحبت هایی مبنی بر رشد تسهیلات بانکی برای خرید خانه با توجه به تورم اقتصادی مطرح شد و مدیران دولتی و نمایندگان مجلس در خصوص روش های حمایت از متقاضیان جلسات متعددی را برگزار نمودند. در نیمه دوم سال 97 میزان استفاده از تسهیلات مسکن برای ثبت قراردادهای ملکی با کاهش همراه شد و رشد  بیش از 70 درصدی تعرفه خرید و فروش مسکن باعث ناکارآمدی و عدم تامین هزینه خرید خانه با استفاده از وام بانکی شد.
به گزارش متراژ سامانه خرید آنلاین مسکن با کد رهگیری معتبر، برخی از کارشناسان با انتقاد از سیاست های وزارت راه و شهرسازی، افزایش وام مسکن در سال 98 را عامل ساماندهی و حمایت از مردم تصور نمی کردند و معتقد بودند که با این طرح قدرت خرید مردم افزایش و سوداگری در بخش ملک و املاک کاهش نمی یابد و ممکن است باعث تورم مجدد در بخش مسکن شود. اما گروه دیگری از اقتصاددانان بر این باوراند که افزایش سقف تسهیلات بانکی گامی موثر در راستای گرایش و علاقه مردم به خرید و فروش مسکن خواهد داشت و این وام باید متناسب با شهرهای مختلف تعیین گردد.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص عدم اجرایی نشدن افزایش نرخ تسهیلات مسکن و تامین ردیف بودجه این طرح توضیحاتی ارائه کرد. تیمور رحمانی دلیل اجرایی نشدن ابلاغیه افزایش وام بانکی برای خرید خانه در سال 97 را عدم تامین اعتبار لازم بانک مسکن و پیش بینی تمهیدات اجرایی آن عنوان کرد و خاطر نشان کرد: برخی از خانوارها توانایی باز پرداخت وام بانکی را ندارند و سیاست لازم به منظور حمایت از دهک های لازم در جهت اعطای تسهیلات مسکن باید صورت پذیرد. در غیر این صورت اجرایی شدن این طرح نیز کمک شایان توجهی به خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه نخواهد کرد و بازار مسکن هم چنان در رکود خواد ماند.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.