چرا دولت با افزایش تسهیلات مسکن مخالفت کرد؟

آرش توکلی
1398/04/21
187
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا دولت با افزایش تسهیلات مسکن مخالفت کرد؟

پس از اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم افزایش سقف وام بانکی برای خرید خانه در سال 98، واکنش های مختلفی توسط کارشناسان مطرح شد.

پس از اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم افزایش سقف وام بانکی برای خرید خانه در سال 98، واکنش های مختلفی توسط کارشناسان مطرح شد. در شرایطی که قدرت خرید مردم به حداقل رسیده و میزان ساخت و ساز در کشور با کاهش 60 درصدی مواجه شده برخی از مردم معتقد اند باید سقف تسهیلات متناسب با تورم رشد می یافت و دولت بودجه مورد نیاز برای این تسهیلات را در سال جاری فراهم می ساخت. اما گروهی از صاحب نظران بر این باور اند که در صورت افزایش وام بانکی تورم مجدد در بخش خرید و فروش مسکن رخ خواهد داد و این روش تورم زا خواهد بود.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، وزیر راه و شهرسازی اما مهمترین دلیل مخالفت دولت و وزارت راه و شهرسازی برای عدم افزایش تسهیلات مسکن، اجرای طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی و در اختیار گذاشتن وام برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده اعلام کرد و خاطر نشان کرد که با اجرای این طرح زمین های دولتی در اختیار انبوه سازان قرار گرفته و کارت اعتباری مصالح ساختمانی به منظور در اختیار گذاشتن ملزومات ساختمانی با قیمت مناسب به سازندگان اعطا می شود. طرح دیگری که نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای آن تاکید دارند، برنامه اخذ مالیات از خانه های خالی می باشد، در این طرح افرادی که واحدهای مسکونی را بدون استفاده و صرفا به عنوان کالای سرمایه ای نگهداری می کنند باید مالیات به دولت پرداخت کرده و یا خانه خود را اجاره دهند. هرچند که این موضوع از لحاظ قانونی دچار ابهاماتی می باشد اما در صورت تمهید سازکارهای لازم و اجرای دقیق آن بخشی از سوداگری و التهاب قیمتی از بازار املاک کاسته می شود.
حال باید دید که آیا وزارت راه و شهرسازی موفق به اجرای طرح های جدید خود در سال 98 به منظور ساماندهی و افزایش قرت خرید مردم در بخش مسکن خواهد شد یا خیر.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.