چرا طرح ها و سیاست های دولت در بخش مسکن ناموفق بوده است؟

آرش توکلی
1398/05/10
216
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا طرح ها و سیاست های دولت در بخش مسکن ناموفق بوده است؟

یکی از مهمترین نیازهای مردم در جامعه تامین مسکن و سرپناه مناسب است. انتخاب و خرید آپارتمان همواره یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان مسکن بوده و بخش عمده از هزینه خانوارها صرف

یکی از مهمترین نیازهای مردم در جامعه تامین مسکن و سرپناه مناسب است. انتخاب و خرید آپارتمان همواره یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان مسکن بوده و بخش عمده از هزینه خانوارها صرف این موضوع می شود. در چند سال اخیر با توجه به تورم شدید اقتصادی، اعمال تحریم های جدید آمریکا و سوداگری در بازار املاک خانه دار شدن به یک آرزوی دست نیافتنی برای خانوارها تبدیل شده و طرح های دولت های گذشته نیز کمک چندانی در افزایش قدرت خرید مردم نداشته است. تسهیلات بانک برای خرید خانه نیز به دلیل عدم پوشش دهی هزینه مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد و بر اساس آخرین اعلام وزیر راه و شهرسازی برنامه ای برای افزایش وام مسکن در سال 98 نیز وجود ندارد. در فصل داغ اجاره نشینی مستاجران نیز به علت تورم شدید قیمتی و افزایش هزینه اجاره بها موفق به انتخاب واحد مورد علاقه خود نشدند و برخی از متقاضیان به دلیل بودجه محدود و تعرفه های بالای پیشنهادی توسط صاحب خانه ها مجبور به ترک محل سکونت خود و مهاجرت به حاشیه کلان شهرها و شهرک های مجاور شده اند.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، کارشناسان در خصوص علت اصلی ناموفق بون طرح ها و سیاست های گذشته حوزه مسکن نظرات متفاوتی دارند اما برخی از آ ها معتقد اند مهمترین دلیل شکست برنامه های دولت های پیشین نگاه کوتاه مدت، مقطعی و غیر فراگیر به بازار مسکن بوده است. در گذشته دولت ها وعده های انتخاباتی مختلفی در خصوص تامین مسکن ارائه می دادند. اما پس از رای اعتماد از مردم و شروع فعالیت برنامه خاصی در جهت تسهیل خانه دار شدن مردم نداشته و وزیران راه و شهرسازی گذشته تخصص لازم برای اجرای سیاست های جدید و ساماندهی بازار مسکن را نداشته به همین دلیل طرح های مقطعی و تبلیغاتی مختلفی را اجرایی کردند که هر کدام از آن ها با مشکلات و موانع زیادی روبه رو شد و تاثیر چندانی در بهبود وضعیت بازار مسکن نداشت.
منبع: مهر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.