چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی نمی شود

آرش توکلی
1398/02/05
199
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی نمی شود

با گذشت چهار سال از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی هنوز این قانون به مرحله اجرایی نرسیده و وزارت راه و شهرسازی دستور العمل اجرایی آن را ابلاغ نکرده است.

با گذشت چهار سال از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، هنوز این قانون به مرحله اجرایی نرسیده و وزارت راه و شهرسازی دستور العمل اجرایی آن را ابلاغ نکرده است. در حال حاضر بیش از 3 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که تنها به عنوان کالای سرمایه ای توسط مالکان خریداری شده و بدون استفاده باقی مانده اند. بازار تولید مسکن هم به دلیل افزایش نرخ مصالح ساختمانی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ملزومات ساختمانی با رکود همراه شده و سازندگان ریسک شروع پروژه های مسکونی جدید را با توجه به شرایط اقتصادی انجام نمی دهند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، کاهش قدرت مالی متقاضیان نیز باعث تغییر سلیقه و گرایش مردم به خرید آپارتمان های متراژ پایین شده اما به دلیل کمبود عرضه این نوع خانه ها، فایل های در دسترس مردم برای انتخاب و خرید محدود می باشد و مالکان خانه های متراژ پایین نیز قیمت های سرسام آوری را برای فروش به مشتریان پیشنهاد می دهند. به همین دلیل میزان خرید و فروش مسکن در چند ماه اخیر با افت چشم گیری همراه شده و این بازار به سمت رکود در حال حرکت می باشد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که با عرضه مسکن های احتکار شده از سوی مالکان به بازار، می توانیم شاهد رونق و کاهش قیمت در این حوزه باشیم. اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی باعث از بین رفتن کسادی بازار مسکن شده و قدرت انتخاب متقاضیان را برای انجام یک معامله منطقی افزایش می دهد.
در سال 94 وزارت راه و شهرسازی سامانه ای را به منظور تشخیص خانه های خالی راه اندازی کرد اما به دلیل وجود ابهامات زیاد در خصوص روند عملیاتی شدن این طرح و ایرادات قانونی، این سامانه بدون استفاده باقی مانده است. برخی از حقوق دانان بر این باورند که برخورد با احتکار کنندگان آپارتمان از لحاظ قانونی و قضایی پیش بینی نشده و باید قانون آن در تصویب شود.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.