چرا مردم از دریافت تسهیلات مسکن انصراف می دهند

آرش توکلی
1397/10/27
199
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا مردم از دریافت تسهیلات مسکن انصراف می دهند

طبق قانون اساسی یکی از وظایف دولت ها ایجاد مسکن اجتماعی و تسهیلات خرید خانه برای آحاد مردم است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی سیاست گذاری و اجرای برنامه های دولت در راستای خانه دار

طبق قانون اساسی یکی از وظایف دولت ها ایجاد مسکن اجتماعی و تسهیلات خرید خانه برای آحاد مردم است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی سیاست گذاری و اجرای برنامه های دولت در راستای خانه دار کردن مردم، معرفی شده است. این وزارت خانه باید با هماهنگی هیئت دولت برنامه های حمایتی و طرح های ویژه برای تنظیم بازار مسکن تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجو و خرید و فروش مسکن، در سال جاری با توجه به افزایش تورم اقتصادی و گرانی در بخش های مختلف، قیمت مسکن نیز دستخوش نوسان شدید شد. بر اساس آمار رسمی منتشر شده در تابستان سال جاری میزان معاملات در بخش ملک و املاک با افت 40 درصدی روبه رو و میانگین قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در پایتخت به بیش از 8 میلیون تومان رسید. سوداگری و دلال بازی نیز به بالاترین حد خود رسید و پیشنهادهای ارائه شده برای فروش واحدهای مسکونی سرسام آور و خارج عرف بود.
عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش قدرت خرید مردم سبب شد، بیش از 50 درصد از متقاضیان از دریافت این تسهیلات انصراف دهند. وام خرید خانه یکی از مهمترین کمک هایی است که دولت برای تامین مسکن به افراد می کند و بسیاری از متقاضیان در گذشته با استفاده از این وام موفق به خرید آپارتمان شده اند و برخی نیز برای ساخت خانه از این تسهیلات استفاده نموده اند.
با رشد چشم گیر تعرفه خرید خانه در ماه های اخیر شرایط به گونه ای رقم خورد که مردم تمایل چندانی به استفاده از تسهیلات مسکن نشان ندادند، چرا که در حال حاضر میزان پوشش دهی سقف این وام برای خرید آپارتمان در تهران تنها 20 درصد از کل هزینه می باشد و این مبلغ باعث افزایش قدرت خرید مردم نمی شود.
منبع : ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.