چگونه می توان بهای تمام شده مسکن را کاهش داد

آرش توکلی
1398/01/19
183
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه می توان بهای تمام شده مسکن را کاهش داد

در سال گذشته تورم اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ ارز باعث گرانی و نابسمانی در بازارهای موازی گردید. بازار مسکن به عنوان یکی

در سال گذشته تورم اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ ارز باعث گرانی و نابسمانی در بازارهای موازی گردید. بازار مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین بخش ها که بیش از 100 شغل مستقیم و غیر مستقیم در آن دخیل می باشد نیز، با رشد سرسام آور نرخ خرید آپارتمان مواجه شد. قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز به دلیل سوداگری و قیمت گذاری دلخواه بساز و فروش ها به پایین ترین حد خود در چند سال گذشته رسید.
به گزارش سرویس خبری متراژ، تسهیلات خرید خانه که در قالب وام مسکن، اوراق مشارکت و پیش فروش به مردم ارائه می شد به دلیل دو برابر شدن تعرفه خرید مسکن، دیگر اثر گذاری سابق را نداشت و متقاضیان تمایل چندانی به استفاده از این وام ها نداشتند. پروژه های مسکونی در حال ساخت نیز به دلیل رشد ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی متوقف شد و انبوه سازان با مشاهده وضعیت نابسمان بازار ملک و املاک حاضر به شروع ساخت و سازهای جدید در کلان شهرها به ویژه تهران نشدند.
دبیر کانون انبوه سازان کشور در خصوص مولفه های بهای مسکن گفت: قیمت تمام شده مسکن از 4 مولفه زمین، دستمزد، مصالح ساختمانی و هزینه خدمات عمومی تاثیر می پذیرد. در صورتی که دولت اقدام به واگذاری زمین و کاهش هزینه انشعابات و خدمات عمومی کند، شاهد کاهش بهای ملک و املاک در ایران خواهیم بود.
فرشید حاجت پور در خصوص تاثیر ساخت و ساز بر تعرفه خرید و فروش آپارتمان نیز، افزود: هرچه میزان سرمایه گذاری در حوزه مسکن افزایش یابد و انجام طرح های مشارکتی با انبوه سازان بیشتر شود، قیمت مسکن با کاهش بیشتری همراه خواهد شد. هرچند که در کلان شهرها به خصوص پایتخت 60 درصد از تعرفه مسکن به زمین اختصاص دارد و گرانی زمین باعث اوج گیری قیمت آپارتمان ها می شود.
این کارشناس ابراز امیدواری کرد با طرح تولید 400 هزار واحد مسکونی که توسط وزیر راه و شهرسازی در سال 98 اجرایی خواهد شد، رونق در بخش مسکن صورت می گیرد و شاهد افزایش مجدد نرخ خرید و فروش املاک نخواهیم بود.
منبع: مهر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.