کاهش تقاضا برای استفاده از تسهیلات مسکن در تهران

آرش توکلی
1397/05/30
195
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش تقاضا برای استفاده از تسهیلات مسکن در تهران

دولت در راستای حمایت از سرپرست خانوارها وام بانکی را برای خرید خانه در نظر گرفته است، که این تسهیلات با سپرده گذاری و شرایط ویژه توسط بانک مسکن به متقاضیان مسکن ارائه می شود.

دولت در راستای حمایت از سرپرست خانوارها وام بانکی را برای خرید خانه در نظر گرفته است، که این تسهیلات با سپرده گذاری و شرایط ویژه توسط بانک مسکن به متقاضیان مسکن ارائه می شود. اما با افزایش پلکانی تعرفه خرید و فروش آپارتمان و ناپایداری قیمت ها در بازارهای موازی از جمله سکه و دلار، قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
مجلس نیز با برسی شرایط بازار مسکن و به منظور کنترل قیمت ها در این بازار سعی دارد با تصویب قوانین حمایتی، میزان سقف وام مسکن را افزایش دهد تا حداقل بخشی از بودجه تامین خانه برای متقاضیان فراهم شود.
به گزارش متراژ پورتال ملک و املاک کشور با به روز ترین آگهی های مسکن به نقل از دنیای اقتصاد، قدرت خرید تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها متاثر از رشد روز افزون  نرخ هر متر مربع آپارتمان، به کمترین سطح خود از سال 1394 تاکنون رسیده است.
 در سال های 1394 و 1395 با اعلام شرایط جدید وام مسکن یکم قدرت خرید خانه اولی ها با این تسهیلات به 40 درصد، تعرفه معامله واحدهای مسکونی ارتقا پیدا کرد، اما پس از رونق مجدد بازار مسکن و تعرفه های پیشنهادی خارج از عرف مالکان، تسهیلات مسکن با سقف 80 میلیون تنها 23 درصد مبلغ کل خرید یک خانه را پوشش می دهد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند برای ایجاد توازن میان قدرت وام خرید مسکن و تورم ملکی باید یک سیاست جدید و حمایتی برای متقاضیان خرید خانه در نظر گرفته شود و دولت با روش هایی از جمله طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه و حمایت از سازندگان واحدهای مسکونی کوچک متراژ، بازار عرضه و تقاضای مسکن را کنترل نماید و مانع از ناپایداری قیمت ها در بازار مسکن شود.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.