کاهش خرید آپارتمان های نوساز در بازار مسکن تهران

آرش توکلی
1398/04/11
172
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش خرید آپارتمان های نوساز در بازار مسکن تهران

در سه ماه گذشته میزان خرید و فروش واحدهای نوساز کمترین سهم بازار معاملات را به خود اختصاص داده و متقاضیان تمایل بیشتری به خرید خانه های چند سال ساخت دارند.

در سه ماه گذشته میزان خرید و فروش واحدهای نوساز کمترین سهم بازار معاملات را به خود اختصاص داده و متقاضیان تمایل بیشتری به خرید خانه های چند سال ساخت دارند. افزایش تورم عمومی و قیمت گذاری نجومی یکی از مهمترین دلایل کاهش سهم نوسازها ازمعاملات خرید مسکن تهران بوده و مالکان نیز حاضر به تعدیل نرخ برای فروش واحدهای مسکونی خود نمی باشند. تعداد فایل های ارائه شده این نوع واحدها نیز بیشتر در مناطق مرکزی و شمالی پایتخت قرار دارد و به همین دلیل با نیاز مردم هم خوانی ندارد. در شرایط کنونی بازار خرید آپارتمان های متراژ پایین در مناطق جنوبی تهران بسیار داغ است اما تعداد آگهی های فروش این خانه ها محدود و کمیاب می باشد. به همین دلیل سوداگری و دلال بازی در معاملات فروش خانه های متراژ پایین افزایش یافته و واسطه های ملکی با هدف کسب سود بیشتر نرخ های سرسام آوری را به مشتریان پیشنهاد می دهند.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، بر اساس مشاهدات میدانی و آمار منتشر شده در خصوص تحوالات بازار املاک پایتخت، فروش واحدهای مسکونی نوساز تهران در ماه پایانی بهار 98 به کمترین حد خود از سال 95 تاکنون رسیده است. در حالی که در سال 95 سهم فروش واحدهای نوساز از کل معاملات بازار مسکن تهران بیش از 55 درصد بوده است اما در خرداد سال جاری تنها 7 درصد از کل حجم معاملات خرید مسکن سهم واحدهای نوساز بوده. این افت تقاضا از نیمه دوم سال 96 همزمان با افزایش دلار آغاز شد و در اردیبهشت سال 98 با تشدید تحریم ها ادامه یافت.
یکی از مهمترین عوامل نرخ بیش از حد تعرفه خرید و فروش خانه های نوساز، افزایش قیمت تمام شده مسکن می باشد. هزینه ملزومات ساختمانی و خرید زمین برای ساخت و ساز بیش از 80 درصد رشد داشته و برخی از انبوه سازان با مشاهده این وضعیت پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل تبدیل نموده اند به همین دلیل هزینه فروش مسکن نیز متاثر از هزینه مصالح ساختمانی با افزایش همراه شده است.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.